Het gaat om contracten van bepaalde duur die na 5 januari 2015 niet worden verlengd. “Belangrijkste redenen zijn het uitblijven van duidelijk economisch herstel in Europa en de drastische daling van de vraag naar West-Europese trucks in Rusland”, onderstreept de directie.

Volgens de truckproducent liggen de transportactiviteiten in Europa op een goed niveau, maar blijven vervoerders terughoudend in het vernieuwen van hun vloten door onzekerheid over economische ontwikkelingen. “Daarnaast is de vraag naar West-Europese trucks in Rusland sterk verminderd”, vult president-directeur Harrie Schippers aan. “De roebel is daar in korte tijd ruim 40 procent minder waard geworden, waardoor bijvoorbeeld West-Europese trucks voor Russische klanten meer dan 40 procent duurder werden.”

Met ingang van 5 januari 2015 zal DAF om die redenen het productievolume terugbrengen van 164 naar 140 trucks per dag, waarvan 122 in Eindhoven en 18 bij Leyland Trucks.

Dat betekent voor DAF Trucks in Oevel dat er ook minder assen en cabines geproduceerd moeten worden, waardoor ook hier circa 100 van de 2.000 arbeidsplaatsen sneuvelen. 'Uiteraard maken we in België ook gebruik van het stelsel van werkloosheid om economische redenen', aldus president-directeur Harrie Schippers.  Foto's archief NNieuws.