Steeds meer Vlamingen zijn verslaafd aan sociale media of hun smartphone. Dat blijkt uit de jaarlijkse Digimeter, een onderzoek naar het mediagebruik in Vlaanderen. Het probleem stelt zich vooral bij twintigers en dertigers en - opvallend - minder bij tieners.

Steeds meer Vlamingen nemen bovendien maatregelen om een verslaving tegen te gaan.

Smartphones, tablets, digitale televisie, online radio en nu ook het "slimme horloge". Het zal u niet verbazen als we zeggen dat we met z'n allen jaar na jaar "digitaler" worden.

Een trend waar u duidelijk niet al te gerust in bent, zo blijkt uit de Digimeter van imec. 13% lijdt aan digibesitas.

Net als vorig jaar maken 7 op de 10 Vlamingen zich zorgen over het toenemende gebruik van digitale toepassingen.

Afhankelijk van smartphone : beangstigend

Een beperkte groep - net geen 20 procent - geeft aan zich afhankelijk te voelen van zijn of haar smartphone. Zij kunnen naar eigen zeggen geen dag zonder en voelen dat als problematisch aan.

Om een dergelijke verslaving te voorkomen - of te genezen - nemen heel wat mensen maatregelen. "De meest drastische maatregel is de smartphone buitengooien en inruilen voor een standaard telefoon", zegt professor Lieven De Marez van UGent en imec. Het gaat om een kleine groep, die wel groter aan het worden is. "Vorig jaar koos 1,5 procent van alle smartphonegebruikers daarvoor. Dit jaar is dat opgelopen naar 3 procent."

Zo drastisch hoeft het voor velen niet te zijn en is zeker ook niet voor iedereen nodig. "Heel wat mensen kiezen voor zelfregulering en leggen zichzelf of hun kinderen regeltjes op", zegt De Marez. Hier gaat het om een groep van 22 procent, eveneens een stijging ten opzichte van de 15 procent van vorig jaar. "Het gaat vaak om simpele regeltjes zoals het weren van de smartphone in de slaapkamer, het toestel tijdens een autorit in de koffer of de handtas leggen of tijdens een vergadering hem uitzetten."

Adoptie van slimme toestellen bereikt saturatiepunt & gebruik van sociale media zit in de lift

"Uit de nieuwe digimeter blijkt dat quasi elke Vlaming ondertussen over de mogelijkheden beschikt om altijd en overal online te zijn. Slechts 6% geeft aan thuis geen enkel slim, geconnecteerd toestel te hebben.

De adoptie van slimme toestellen bereikt dan ook een saturatiepunt. Alleen het aantal smartphones (van 68,5% in 2015 naar 74% in 2016) en wearables (van 7,6% naar 13,2%) zien we stijgen," onderstreept Prof Lieven De Marez (imec - UGent).

Sociale media zitten dan weer wel in de lift. Zo gebruikt acht op de tien Vlamingen minstens één sociaal mediakanaal per maand (tegenover 72% in 2015), 26% gebruikt er maandelijks zelfs minstens vier. Facebook blijft op nummer een staan (69% gebruikt Facebook maandelijks) – maar vooral YouTube, Instagram en Pinterest gaan er sterk op vooruit.

Vooral bij jongeren is de Facebook-hype trouwens voorbij: slechts voor 4 op de 10 is dit nog het belangrijkste platform.

(imec Ugent)