Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) kondigt dertig nieuwe trajectcontroles aan om "de schande van de 400" aan te pakken. Die schande zijn de 400 verkeersdoden die jaarlijks vallen. Tegen 2020 moeten alle flitspalen vervangen zijn.

"Het is gedaan met afremmen voor verkeerslichten en vervolgens vol gas te geven", maakt Weyts duidelijk in "De ochtend".

"Concreet gaat het over 1.400 locaties over Vlaanderen waar we fasegewijs gaan optreden", legt Weyts uit. "De klassieke analoge én digitale flitspalen worden zoveel mogelijk vervangen door trajectcontrole." Die trajectcontrole geldt niet alleen voor de gewestwegen, maar evengoed voor de snelwegen.

"Op snelwegen zijn er natuurlijk geen verkeerslichten, daar werken we aan een ander systeem. Hier installeren we slimme camera's, de zogenoemde ANPR-camera's die nummerplaten herkennen. Die zouden we uitrollen over quasi het volledige autosnelwegennetwerk."

"Een investering van een kleine 27 miljoen euro."

Bedoeling is om bestaande flitspalen met elkaar te verbinden om zo trajectcontrole te installeren. Op sommige plaatsen staan er alleenstaande flitspalen en daar moeten palen bijkomen.

"Dat is een grote investering. Voor dit jaar alleen al spreken we over 3,5 miljoen euro. In totaal zal het gaan over een kleine 27 miljoen gespreid over vier jaar", aldus Weyts. Tegen 2020 hoopt de minister rond te zijn. Hij vindt het nieuwe systeem rechtvaardiger: "Je zal niet meer verrast worden door een moment van onoplettendheid."

De inkomsten van de boetes van de trajectcontrole worden rechtstreeks geïnvesteerd in verkeersveiligheid, bijvoorbeeld aan gevaarlijke kruispunten. (vrt) (pp/bw)