De studenten van het tweede jaar van de Lerarenopleiding Lager Onderwijs van Thomas More in Turnhout en Vorselaar organiseren op donderdag 2 april voor 600 leerlingen van het lager onderwijs een dag vol wiskunde. Met een deeltjesversneller, meetkundeselfies, een getallendoolhof, een minuutmachine,... laten ze de kinderen op een boeiende en vooral actieve manier kennismaken met de geheimen van de wiskunde.

De studenten laten de kinderen op de eerste plaats actief met wiskunde bezig zijn. Ze gaan zelf op ontdekkingstocht en zoeken uit hoe ze de uitdagingen die ze van de studenten krij-gen, kunnen oplossen. Vijftien verschillende activiteiten staan garant voor een paar uur spannende en vooral plezante wiskundelessen. Elke activiteit heeft een eigen doel en wordt gevolgd door een korte reflectie.

Een paar voorbeelden:
• Deeltjesversneller. De kinderen laten een pingpongballetje ronddraaien op een dienblad en proberen de snelheid van het balletje in te schatten: kan ik dat balletje te voet vol-gen? met de fiets? met de auto? Hoe kunnen we de snelheid van het balletje bereke-nen? Al snel ontdekken ze dat afstand en tijd een belangrijke rol spelen. ....
• Getallendoolhof. In elk vakje van een rooster dat op de grond getekend werd, vinden de kinderen een getal. Dat getal staat voor het aantal passen dat een kind in een rechte lijn mag zetten (horizontaal / verticaal). Hoe komen ze van een willekeurig gekozen vak het snelst in het vak "Goal"? Goed nadenken is de boodschap. Door één of meerdere getallen te veranderen wordt de doolhof moeilijker of gemakkelijker.
• Minuutmachine. Hoe kan je de tijd meten zonder klok? Maak een machine die één mi-nuut beweegt en je hebt een tijdmeter. Een knikkerbaan en WC-papierrolletjes brengen raad.