Onze N-cultuurrecensent Alfons Maes trok met camera én pen op de laatste dag naar de 78e Boekenbeurs.  Dit boekenfestijn kreeg 154.000 bezoekers over de vloer, waarvan bijna de helft de laatste vier dagen. Met de auteurspodia voor het eerst op de beursvloer en volle aandacht voor strips was het een op en top belevingsbeurs. Opvallend was de grote aanwezigheid van gezinnen met kinderen.

De eer voor het best verkopende boek op de Boekenbeurs fictie gaat naar Pieter Aspe met Zonder Voorschrift, voor non-fictie is dit Jeroen Meus met Mijn 200 klassiekers (foto).

Alfons  Maes : ' Buiten het enorme aantal bezoekers op deze laatste dag,  werden nog vrij veel bekende en minder opvallende auteurs gespot. Daarom trok ik met de camera in aanslag naar de beurs om de sfeer te proeven.  

Kramat, van zéér klein begonnen en nu toch een uitgeverij met naam, was de eerste plaats waar ik weer mijn oude gabber Johan Desyn tegen het lijf liep. Gelukkig kon dit nog want Johan heeft, net als ik, drastisch iets aan zijn ‘gewicht’ moeten doen. De hernieuwde kennismaking riep weer leuke momenten op van toen we beiden nog met de papieren versie van Cerberus Magazine bezig waren. De dag van vandaag loopt het allemaal iets anders en zijn nieuwe doelgroepen, bij ieder van ons, primaire onderwerpen geworden.

Stops bij VBK en WPG leken me niet echt herinneringen op de roepen maar dat komt vooral door het feit omdat deze twee uitgeversgroepen véél te groot zijn geworden.

Wel liep ik bij VBK een van hun vorige promotion managers tegen het lijf, nl. Armand Nauwelaerts die nu toch al een dikke 11 jaar van zijn opruststelling geniet maar her en der met VBK verbonden blijft. 

De bekende auteurs waarvan ik een leuke foto heb kunnen maken waren o.m. Pieter Aspe, Jeroen Meus, Tom Lanoy, Jos Geysels, Johan Deseyn, Rudy Soetewey, Pascal Naessens en nog vele andere gedenkwaardige schrijvers die tot op de bittere, laatste moment een boek signeerden.

Moet het papieren boek nu wijken voor het e-boek?

Een vraag die veel auteurs, uitgevers maar ook lezers meer dan genoeg zal bezighouden. Of dat er ooit van komt dat zal vooral te maken hebben met:

1) De prijs van het papieren boek.

2) De verdere ontplooiing van de hedendaagse digitale technologie.

3) Hoe diverse auteurs zich zullen gaan profileren naar hun lezerspubliek toe.

4) En zeer belangrijk is de mentaliteit van het kopende publiek.

Men verwijt nu de ‘ouwe garde’, waaronder ik mezelf beschouw, dat we nog van  ‘den ouwe stempel’ zijn. Misschien zit daar een koe van een waarheid is maar een hardcopy boek lezen geeft mij toch veel meer voldoening dan een digitaal boek.

Er is niets zo gezelliger om een papieren boek weer te sluiten met de onvermijdelijke leuke bladwijzer nadat je er enkele hoofdstukken uit verslonden hebt en te kunnen zeggen: ‘Morgen doe ik het weer open waar ik gestopt ben en kan ik rustig weer de draad oppakken waar ik hem gelaten heb.” Ik hoef dan ook geen schrik te hebben dat Electrabel mij zonder stroom zal zetten. Bij kaarslicht is het al even gezellig…

En van ‘den ouwen stempel’ gesproken, ik zag een auteur nog werken met een ouwe schrijfmachine van pakweg 50 jaar terug. Zo zie je maar dat deze manier van werken zeker geen glimp is van een vergeten, glorieuze geschiedenis.

De Boekenbeurs is steeds een fenomeen dat echt niet meer uit onze hedendaags leven kan vergeten worden. Het is een deel van onze levensvisie gaan uitmaken. Dat merken we nu ook vooral aan de vele facetten van doelgroepen die op de Boekenbeurs worden aangesproken en geloof me, de jeugd staat meer dan centraal op iedere nieuwe Boekenbeurs. En dat niet alleen met boeken maar ook met andere gadgets die onze fantasie kunnen prikkelen.

Houden zo, want zij zijn de nieuwe generatie van ‘boekenlezers’.     Alfons Maes / NNieuws.