Uit antwoord op een schriftelijke vraag van federaal parlementslid Yoleen Van Camp (N-VA) uit Herentals aan minister Bellot blijkt dat de stiptheid van de Turnhout-Binche verbinding geen tekenen van beterschap vertoont. Ook de P-trein Mol-Brussel deelt volop in de malaise.

Van de Kempen naar Brussel en terug geraken, op tijd, blijft zeer moeilijk. Van Camp: "Voor de pendelaars van en naar Brussel blijft het dramatisch. We weten dat NMBS een aantal opties aan het bekijken is, maar ik herhaal nogmaals aan de NMBS dat deze lijn moet gesplitst worden in Brussel vooraleer we structureel vooruitgang kunnen boeken qua stiptheid."

De andere lijnen in de Kempen doen het veel beter qua stiptheid

De vorige stiptheidscijfers die Van Camp voor onze regio had aangekregen, gingen tot en met oktober 2016. Deze cijfers gaan van november 2016 tot en met maart 2017. Als we kijken naar de ochtendspits van de lijn Turnhout-Binche voor deze 5 maanden, dan zien we een gemiddelde stiptheid van 86% en 31 (gedeeltelijk) afgeschafte treinen.

De avondspits Binche-Turnhout is een ander paar mouwen, met een stiptheid van 67% en 41 (gedeeltelijk) afgeschafte treinen.

Van Camp: "Hoewel de stiptheid in de ochtendspits nog onder het nationaal gemiddelde is, vallen die cijfers nog redelijk mee, maar weeral eens wordt duidelijk dat de problemen zich in de avondspits situeren, als de trein vanuit Binche moet komen. Een mooi voorbeeld van de problemen op het stuk tussen Binche en Brussel zien we trouwens bij het stiptheidscijfer van de lijn Binche-Turnhout in de ochtendspits in november 2016. Toen reden slechts 40%!! van de treinen stipt."

De P-trein Mol-Brussel heeft ook met slechte stiptheidscijfers af te rekenen. In de ochtendspits reden 78% van de treinen op tijd, in de avondspits (slechts één trein) waren dat er 47%, met een absoluut dieptepunt van 18%!! in december 2016. Over de 5 maanden heen was er wel geen enkele trein afgeschaft op dit traject.

"Dit zijn dramatische cijfers, al moet er wel de kanttekening bij gemaakt worden dat deze trein uiteraard enkel maar in de spits rijdt en dat er geen enkele afgeschaft is. Mensen geraken er dus wel op hun werk en terug thuis mee, maar zeer vaak met vertraging.

Ik ga bij minister Bellot navragen wat hier juist de pijnpunten zijn, want een gemiddelde stiptheid over 5 maanden van 47% kan echt wel niet. Die P-treinen zijn een fantastische aanvulling op het Kempens treinaanbod, maar men gaat wel moeten opletten dat mensen er überhaupt nog gaan willen opstappen," aldus Van Camp. Vanaf december (invoering nieuwe dienstregeling) zullen er trouwens andere treinstellen rijden tussen Mol en Brussel.

De Desiro's zullen vervangen worden door M4's (hebben als bijnaam "het spiegelpaleis", door de aanwezigheid van spiegels in het interieur), waarvan er nu al een aantal tussen Turnhout en Binche rijden.

Wat de andere Kempense lijnen betreft: Turnhout-Antwerpen haalt in de ochtend 86% en 25 (gedeeltelijk) afgeschafte treinen. 's Avonds rijden op de lijn Antwerpen-Turnhout 87% van de treinen stipt en waren er 20 (gedeeltelijk) afgeschafte treinen. Op de lijn Mol-Antwerpen rijden 77% van de treinen stipt in de ochtend en waren er 38 (gedeeltelijk) afgeschafte treinen.

In de omgekeerde richting rijden 's avonds 82% van de treinen stipt en waren er 40 (gedeeltelijk) afgeschaft. "De Kempense pendelaars richting Antwerpen zitten al bij al goed, al is er nog een ruime marge om de stiptheid te verbeteren op de lijn Mol-Antwerpen.

Qua rollend materieel hebben de pendelaars naar Antwerpen soms nog oude varkensneuzen, maar die gaan in 2018 helemaal weg zijn," aldus Van Camp.

Vanaf december (invoering nieuwe dienstregeling) zullen er tussen Mol en Antwerpen Desiro's beginnen rijden. Ook de dieseltreinen (MW41) zullen op dit traject aanwezig blijven.