Vlaanderen telt ruim 660 000 personen die het moeilijk hebben met het lezen van gangbare communicatie of het formuleren van een eenvoudige vraag. Dit weerhoudt hen er maar al te vaak van om zelfstandig en met vertrouwen deel te nemen aan het maatschappelijke leven.

Ze mogen of kunnen enkel onder begeleiding op pad of blijven door deze communicatieve drempels liever thuis.

BlueAssist is een hulpmiddel dat een houvast biedt aan mensen die geen eenvoudige vraag kunnen of durven stellen. Met behulp van een BlueAssist-kaart of een BlueAssist-applicatie, tonen ze hun hulpvraag.

De gemeentes Beerse, Kasterlee, Lille en Vosselaar engageren zich om BlueAssist mee bekend te maken. Ook Het GielsBos steunt het initiatief.

BlueAssist kan voor sommige cliënten van Het GielsBos een heel handig hulpmiddel zijn.

Het engagement van de gemeentes houdt in dat zij:

• zich engageren om BlueAssist te (h)erkennen als duurzame hefboom voor sociale participatie;
• BlueAssist gemeentebreed promoten en het gebruik stimuleren;
• het gemeentepersoneel sensibiliseren over de impact en het nut van BlueAssist;
• attent en respectvol reageren op gebruikers van BlueAssist.

Op 18 december wordt de engagementsverklaring van BlueAssist in het gemeentehuis Lille ondertekend.