De copiloot van het gecrashte toestel van Germanwings wou zelf het toestel vernietigen. Dat is volgens het parket van Marseille de meest plausibele verklaring voor de crash van de Airbus A320 waarbij dinsdag 150 mensen het leven lieten.

Het parket van Marseille heeft aan de Duitse autoriteiten informatie gevraagd over de achtergrond van de man.

Volgens de huidige stand van het onderzoek naar de crash van de Airbus van Germanwings, kan het parket van Marseille niet anders besluiten dat de copiloot van het toestel het toestel vrijwillig heeft laten crashen. Dat is gezegd op een persconferentie.

"Tijdens de eerste twintig minuten van de vlucht praatten de piloten op een normale, zelfs ontspannen manier met elkaar", aldus het parket. "Vervolgens horen we de boordcommandant de briefing voorbereiden voor de landing in Düsseldorf, maar de antwoorden van de copiloot daarop lijken doodkalm."

"Daarna vraagt de boordcommandant aan de copiloot om de controle over het toestel over te nemen, we horen de stoel van de piloot achteruitgaan en een deur dichtklappen. We nemen aan dat de man naar het toilet ging."

"Op dat moment is de copiloot alleen aan commando en vanaf dan heeft de man het besturingssysteem van het toestel gemanipuleerd om de daling in te zetten. Die actie kan op dat ogenblik van de vlucht alleen maar vrijwillig worden ingezet."

"We horen de boordcommandant verschillende keren de toegang vragen tot de cockpit, maar de copiloot antwoordt niet. Op dat moment horen we menselijke ademhaling van de copiloot en we blijven die horen tot de impact. Dus de man leefde nog."

"Daarna horen we dat de luchtverkeersleiding contact probeert op te nemen, andermaal geen antwoord. Op dat moment verstuurt de luchtverkeersleiding een noodsignaal."

"Vervolgens horen we de alarmsignalen in het toestel afgaan en bonkt de piloot hard op de deur."

"Juist voor de finale impact, horen we het geluid van een eerste impact op een rotswand. Daarna crasht het vliegtuig aan 700 kilometer per uur tegen de berg."

"Geen enkel noodsignaal mayday werd verstuurd vanuit de cockpit en de luchtverkeersleiding kreeg ook geen antwoord."

"De interpretatie die we vandaag geven aan het incident, is dat de copiloot door een vrijwillige afwezigheid geweigerd heeft om de piloot in de cockpit binnen te laten. Hij heeft vrijwillig de daling ingezet voor een ons totaal onbekende reden. We analyseren het als een vrije wil om het toestel te vernietigen."

Op de recorder is er vlak voor de fatale inslag ook al een klap te horen. Waarschijnlijk heeft het toestel eerst een richel geraakt, is vervolgens over een bergwand gegleden en is toen gecrasht.

Pas vlak voor die laatste inslag is volgens de Franse justitie gegil van passagiers te horen.

Het OM heeft geen aanwijzingen dat er een terroristisch motief voor de crash is.