Amper één jaar na de lancering van de Centrum Express schakelt De Lijn al over van 'kleine belbusjes' naar heuse 'stadsbussen'. Dit betekent dat de capaciteit per rit stijgt van 18 naar 55 passagiers. Het gemeentebestuur bedankt De Lijn voor deze capaciteitsuitbreiding en gelooft in het verdere groeipotentieel van lijnen 1 en 2 van de Centrum Express.

Op 1 september 2015 verdween de belbus in onze gemeente. Gelukkig kwamen lijnen 1 en 2 van de Centrum Express in de plaats. Deze nieuwe lijnen vormden een vaste verbinding met één bus per uur tussen de gehuchten Millegem, Achterbos, Ginderbuiten, Sluis en Rauw met het Centrum. Dit waren de gehuchten die nog niet werden bediend door een reguliere busverbinding.

Capaciteit te beperkt

Eén jaar later stellen we vast dat de initiële belbusjes met een capaciteit van 18 personen op drukke momenten te beperkt zijn om alle reizigers comfortabel te vervoeren. De Lijn besliste daarom om over te schakelen naar heuse 'stadsbussen'. Deze bussen zijn kleiner dan een reguliere bus - waardoor ze handiger zijn om te manoeuvreren -, maar beschikken toch over een capaciteit van 55 personen.

Capaciteit is nodig

Zeker met de verhuis van de CVO's (Centra voor Volwassenonderwijs) naar de voormalige school Salus Nostra in Achterbos (buslijn 2) is deze grotere capaciteit meer dan welkom. Ook buslijn 1 naar Rauw had door de toeristische zone van de Molse Meren in de zomervakantie nood aan meer capaciteit.