De besparingen bij de NMBS dreigen een nefaste impact te hebben op de fietspunten aan de kleinere stations.
'Wij vinden het echter de combinatie fiets-trein stimuleren en blijven investeren in fietsvoorzieningen. Daarnaast zorgen deze fietspunten voor sociale tewerkstelling, waar zo'n nood aan is. Met de afbraak van deze fietspunten zetten we een stap terug.', zeggen CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh en fractieleider Servais Verherstraeten.

In heel wat Belgische treinstations vind je fietspunten. Deze fietspunten staan in voor het onderhoud van de fietsstallingen, maar hier kan je ook je fiets laten herstellen of onderhouden. Bovendien staan ze in voor het onderhoud en de dienstverlening van de Blue-bike deelfietsen. Zo creëert de NMBS samen met lokale partners jobs voor mensen die moeilijk aansluiting vinden tot de arbeidsmarkt. De ingeschakelde bedrijven zorgen immers voor het onderhoud van de fietsenstallingen en de fietsen van blue-bike, en de NMBS zet hiermee volop in op de combinatie trein-fiets.

'De komende weken moet blijken hoe minister Galant, Infrabel en de NMBS efficiëntiewinsten kunnen boeken, en de opgelegde besparingen zullen vertalen in een toekomstvisie. Nu al de samenwerking in de fietspunten aan 15 stations stopzetten, is een voorafname nemen op die toekomstvisie.', zegt Servais Verherstraeten

Fiets en Werk vzw (de koepel van de fietspunten) deed ook eind 2014 een bevraging van hun klanten. Daaruit bleek onder andere dat 20% van de ondervraagden meer met de fiets naar het station komt, net omdat er een fietspunt is (dat instaat voor bewaking, sociale controle,...).

Fietspunten aan stations passen perfect in het beleid rond duurzame mobiliteit en zijn een belangrijke meerwaarde voor heel wat reizigers. Investeren in de combinatie trein-fiets, is investeren in de toekomst.

De NMBS heeft de treinstations opgedeeld in drie categorieën, à rato van het aantal reizigers. A-stations behouden hun fietspunten zoals vandaag, B-stations krijgen een aangepast bestek en bij C-stations, met minder dan 2500 reizigers, zouden de fietspunten verdwijnen.

Dit zou zeer slecht nieuws zijn voor 15 Vlaamse fietspunten: waaronder Geel, Turnhout en Mol.
Zij verliezen dan financiële steun van de NMBS, waardoor de fietspunten dreigen te verdwijnen.