De studenten Winkel- en retailmanagement van Thomas More Kempen gingen dertien weken aan de slag in vijf OKay-supermarkten in de Kempense regio. Ze zetten hun kennis in om een aantal beleidsproblemen te onderzoeken. Een win-winsituatie: de studenten formuleerden adviezen voor een grotere klantvriendelijkheid en een betere verkoop, en de regionale OKay-directeur neemt die mee in het overleg op een hoger niveau.

Thomas More daagt zijn studenten voortdurend uit om theoretische kennis om te zetten in projecten in real life. De hogeschool ging daartoe intensieve partnerships aan met gemeenten en bedrijven. Zo bestaat er al jaren een mooie samenwerking met de Colruyt Group. Die vertaalt zich op verschillende vlakken. Personeelsleden van Colruyt delen in gastlessen hun expertise met de studenten, bijvoorbeeld over leiderschapskwaliteiten en de analyse van interne cijfers. Omgekeerd krijgen studenten projecten toevertrouwd in vestigingen van de Colruyt Group.

De leukste manier van leren

Het afgelopen academiejaar werden drie groepen studenten betrokken bij beleidsproblemen in vestigingen van OKay in Arendonk, Grobbendonk, Retie, Wuustwezel en Zoersel. Het gaat om studenten van het tweede jaar Winkel- en retailmanagement, een afstudeerrichting van de bachelor Bedrijfsmanagement.

Dertien weken lang bevraagden ze de consumenten en het personeel met enquêtes en diepte-interviews, voerden ze klantenobservaties uit en bestudeerden ze de omzetcijfers van bepaalde productgroepen. Na een grondige analyse bracht een brainstorm hen tot ideeën om de presentatie van bepaalde productgroepen en het gebruiksgemak van consumenten en personeel te verbeteren. Ze zetten verschillende tests op en analyseerden de resultaten.

Mogen proeven

In de testfase ontdekten de studenten dat prepaid- en andere soorten kaarten beter verkopen als ze per bedrag geordend staan aan de kassa. En dat klanten voedingswaren vlotter kopen als ze er eerst van kunnen proeven. Een wobbler aan het rek die wiebelend de aandacht leidt naar een product, of 'nieuw product' met een kadertje eromheen: het mist zijn effect niet. De ingrediënten van aangeboden recepten verkopen beter als ze gepresenteerd worden als kant-en-klare maaltijdpakketten in het koelmeubel.

Die recepten mogen nog iets uitdagender zijn, zo blijkt. Voor de vleesafdeling bedachten de studenten een nieuwe verpakking, met kleurcodes en de afbeelding van het dier op het etiket. Dat vergemakkelijkt het keuzeproces van de klant en het werk van het personeel. Het belang van de aankleding van seizoensgebonden rayons, zoals in de periode rond Pasen, werd ook door de cijfers bevestigd. De studenten brainstormden verder nog over de planning van de evenementenrayons en suggereerden onder meer Vaderdag en de studentenblok als bijkomende thema's.

Echte impact

Een boeiende ervaring: de studenten zetten niet alleen de theorie om in de praktijk, maar leerden ook projectmatig te werken in groep. En ze zien dat hun inspanningen renderen, want de OKay-directeur van de regio Kempen overweegt hun adviezen te volgen en geeft daar binnenkort feedback over.

Meer info

Tessa Vervecken, coördinator bachelor Bedrijfsmanagement, winkel- en retailmanagement, coördinator HB05 Winkelmanagement

tessa.vervecken@thomasmore.be, 0468 25 72 83

Stijn Coenen, coördinator 'Partners in Education' Thomas More, regio Kempen

stijn.coenen@thomasmore.be, 0484 69 87 24