De VRT gaat voluit voor een digitaal aanbod. In januari wordt "vrtnu" gelanceerd, een digitale videospeler waarmee de Vlaming om het even waar en wanneer zijn favoriete programma's kan bekijken. Ook de nieuwssite deredactie.be verandert in 2017 van naam en wordt vrtnieuws.be.

VRT-CEO Paul Lembrechts staat zowat zeven maanden aan het hoofd van de openbare omroep en deelde vanmiddag zijn toekomstvisie mee aan het personeel.

"Vroeger was het eenvoudig: je had radio en tv. Nu zijn er veel meer mogelijkheden", stelt Lembrechts. "Dat mag ons niet afschrikken, wel integendeel. VRT heeft eerder al de Vlaming voor zich gewonnen met onze sterke merken: Eén, Studio Brussel, Het Journaal, noem maar op. ... Dat kunnen we nu opnieuw doen door met een sterk digitaal aanbod in te spelen op de veranderde noden van de Vlaming."

Digitaal wordt geen doel op zich, zegt Lembrechts. "Maar als de Vlaming meer digitaal wil consumeren, dan moeten we maken dat we mee zijn."

Digitale videospeler VRT-Nu

De bocht naar een meer digitale omroep is intussen ingezet. De testfase start binnenkort en in januari wordt "vrtnu" gelanceerd. Dat is een digitale videospeler waarmee de kijker gratis videocontent en programma's van Eén, Canvas en Ketnet, maar ook videocontent van de radioprogramma's kan herbekijken hoe, waar en wanneer hij dat wil.

De app van "vrtnu" volgt in april. "Vrtnu" zal niet het hele VRT-archief ontsluiten, maar bij bepaalde gebeurtenissen zoals bv. het overlijden van een prominente persoon zullen wel programma's uit het verleden beschikbaar gemaakt worden.

In 2017 wordt niet alleen het digitale platform gelanceerd, maar krijgt de openbare omroep ook een nieuw logo én wordt de website deredactie.be omgedoopt in vrtnieuws.be.

Dat is een logische keuze, aldus Lembrechts. "De VRT als merknaam heeft veel meer weerklank in het hoofd van de gebruiker dan deredactie.be. De bedoeling is om het merk VRT opnieuw meer prominentie te geven als koepelmerk en kwaliteitsgegeven."

"Mijn ambitie voor de VRT is dat de VRT een heel sterk merk blijft en zich nog verder ontwikkelt. Zorgen dat we sterk blijven, ons publiek blijven bedienen, onze marktaandelen blijven behouden en vooral zorgen dat we een modern mediabedrijf worden, klaar voor 2020 en daarna." (vrt/belga)