Net op de dag dat de gemeentediensten verhuisden naar hun nieuwe kantoren, keurde het schepencollege van Nijlen de eerste bouwvergunning goed die volledig digitaal werd aangevraagd en afgehandeld.

Sinds 1 augustus 2015 is het mogelijk om je bouwaanvraag digitaal in te dienen bij het gemeentebestuur. Nijlen is bij de eerste vijf gemeentes uit de provincie Antwerpen waar dit mogelijk is. Ondertussen zijn al verschillende aanvragen digitaal ingediend en net op de dag van de verhuis naar de nieuwe kantoren werd de eerste volledige digitale vergunning afgeleverd.

De gemeente Nijlen leverde vorig jaar nog een 200 tal bouwvergunningen af. Maar een bouwaanvraag is niet altijd eenvoudig en brengt heel wat papierwerk met zich mee. Bij een niet-digitale aanvraag moet de aanvrager immers minstens vijf exemplaren van zijn aanvraag indienen, sommige zelfs twaalf exemplaren.

Sinds de Vlaamse regering het mogelijk maakte om de procedure digitaal te laten verlopen, heeft de gemeente niet getwijfeld om hierin mee te stappen. Vanwege de Vlaamse overheid kon de gemeente hiervoor op een aanmoedigingspremie rekenen.

Voordeel voor inwoners en gemeentediensten

De administratieve vereenvoudiging levert zowel voor de inwoners als voor de gemeente voordelen op. Van de aanvraag tot de eindbeslissing kan de aanvrager van thuis uit alles raadplegen over zijn bouwvergunning.

Het bespaart een pak kosten, reduceert de klassieke papierwinkel tot een absoluut minimum en geeft de aanvrager actuele informatie over de stand van zaken. De gemeente wenst de architecten nog verder aan te moedigen in het gebruik van deze toepassing. Dit kan via www.omgevingsloket.be

Digitale dienstverlening is de toekomst

Het is deze manier van digitale dienstverlening die tevens de basis is van de (toekomstige) werking van de gemeentelijke diensten in zijn geheel. De gemeente wil zoveel mogelijk diensten ook digitaal gaan aanbieden.

De digitale dienstverlening biedt tal van mogelijkheden en wordt daarom beschouwd als de eerste lijn. Om de inwoners de mogelijkheid te bieden meer zaken van thuis uit aan te vragen en te ontvangen, wordt er in 2016 gewerkt aan een upgrade van de website. Het is de bedoeling om die nieuwe website klaar te hebben als in het najaar de bouwwerken hun einde naderen.

Ook het werken op afspraak en de invoering van een klantgeleidingssysteem in het nieuwe gemeentehuis zijn erop gericht de dienstverlening verder te stroomlijnen en zo klantvriendelijk mogelijk te maken. Het digitaal aanvragen, afhandelen en opvolgen van een bouwvergunning is daarin dus één van de stappen die gezet worden.