In het kader van het verhogen van de bruggen over het Albertkanaal tot een vrije door-vaarthoogte van 9,1 meter, moeten de aanwezige nutsleidingen op diverse plaatsen worden verplaatst en vernieuwd.

van die bruggen staat ter hoogte van de N13, de Lierseweg, in Herentals. Synductis coördineert de werken en Eandis treedt daar momen-teel op als pilootaannemer voor zowel de eigen infrastructuur als voor de netten van Proximus en Telenet.

Gezien bij dergelijke werken diverse nutsmaatschappijen betrokken zijn, om een maxi-maal synergie-effect te bekomen, wordt gewerkt onder het samenwerkingsverband Syn-ductis. Dat werd opgericht einde 2012 om de infrastructuurwerken van nutsbedrijven op elkaar af te stemmen, waardoor er minder kosten ontstaan en ook minder hinder.

Bij de aanleg van deze nieuwe leidingen wordt gebruik gemaakt van gestuurde boringen. Deze techniek, waarbij er geen graafwerken en geen open sleuven aan te pas komen, wordt gebruikt om moeilijke obstakels en infrastructuur te kruisen. In dit geval gaat het over de kruising van het Albertkanaal, het treinspoor dat de bedrijven langs het kanaal bedient en de gewestweg N13.

Via een boorkop wordt ondergronds, in dit geval tot op een diepte van 28 m, de nodige grond weggeboord om nadien de leidingen door te trekken. De eerste boring heeft een diameter van 65 cm en zal gebruikt worden om een gasleiding van 5 bar door te trekken, samen met enkele glasvezelkabels en de leidingen van Proximus.

Een tweede boring met een diameter van 85 cm zal elektriciteitskabels op 15 000 volt herbergen, samen met de leidingen van Telenet. In totaal zullen in deze boring 7 buizen worden ingebracht.

Gezien niet enkel de brug wordt vernieuwd, maar ook het Albertkanaal een verbreding krijgt, moest er worden geboord vanuit de Beukelaar Pareinlaan tot Rietbroek, of over een afstand van 380 m en maximaal 28 m diep.

De boorwerken zijn intussen nagenoeg klaar en de volgende twee weken zullen er alle leidingen worden doorgetrokken.  Foto werf Eandis .