De Kempense treinreiziger is de dupe van de Waalse stakingen.  Kamerlid Yoleen Van Camp (N-VA) uit Herentals volgt voor onze regio de treinverbindingen op. Zopas kreeg ze de stiptheidscijfers in handen voor de eerste helft van dit jaar (januari tot en met juli).

Conclusie: al bij al geraakt de Kempenaar vrij vlot naar de grootsteden maar de terugrit is een ander paar mouwen. De cijfers zijn verbijsterend, vooral voor Binche-Brussel-Turnhout. Ruim één op de drie treinen rijdt gewoonweg niet of niet stipt vanuit Brussel naar de Kempen.

De Kempense pendelaar zal vooral de rampmaanden mei en juni niet snel vergeten. Doordat Waalse vakbonden het spoor aanhoudend gijzelden, draaide de verbinding vanuit Brussel compleet in de soep.

Maar de helft (54%) van de treinen vertrok überhaupt vanuit Brussel én bereikte dan ook nog eens de bestemming Kempen op tijd. "Het doorknippen van de lijn Turnhout-Binche in Brussel is nu ook opgenomen als prioriteit op het Kempens spoorplatform.

Dit platform vertegenwoordigt alle stakeholders inzake spoorverbindingen uit de regio. Ik leg dit in het parlement voor aan de minister en kan zo deze belangrijke eis nog meer kracht bijzetten", stelt een vastberaden Van Camp.

Yoleen Van Camp: "De treinlijn Turnhout-Brussel-Binche blijft lijden onder Waalse problemen en dat bewijzen de cijfers van de eerste jaarhelft. In de ochtendspits haalt het traject vanuit Turnhout een mooie stiptheid van 93%.

Op dat moment vertrekt de trein vanuit Turnhout en zijn er nog geen gevolgen van problemen op het Waalse net. Ter vergelijking: op het Waalse traject zijn er al van 's morgens incidenten waardoor 77% van de ochtendtreinen uit Binche al vertraging heeft.

Gevolg: de stiptheid voor de Kempense reiziger vanuit Brussel naar Turnhout zakt in de avondspits terug tot een schamele 73%.

Tenminste, als die trein terug al rijdt want hij werd van januari tot juli 246 keer (!) – gemiddeld 35 keer per maand – (gedeeltelijk) afgeschaft op de terugreis. Als we de afschaffingen van de heen- en terugrit optellen komen we op een duizelingwekkend totaal van 490 (deels) afgeschafte treinen.

Samen genomen reed gemiddeld één op de drie (35%) treinen vanuit Binche-Brussel naar Turnhout dus gewoonweg niet of met vertraging.

Voor de maanden mei en juni waarin de Waalse vakbonden het net lamlegden, was de ravage compleet. Vanuit Binche-Brussel werd in die periode één op de vijf treinen richting Turnhout afgeschaft. Van de treinen die nog wél uitreden bereikte amper 67% de Kempen stipt terug in de avondspits.

Samen genomen vertrok dus maar de helft (54%) van de treinen uit Brussel om ook tijdig in de Kempen aan te komen. "Onaanvaardbaar. De rit neemt al ruim een uur en een kwart in beslag", zegt Van Camp daarover.

"Mensen hebben 's avonds vaak nog andere verplichtingen of moeten de kinderen ophalen. Ze moeten erop kunnen rekenen dat ze tijdig en vlot thuis geraken met het openbaar vervoer. Ik zal de minister erop blijven aanspreken om Turnhout-Binche door te knippen.

Daarnaast blijven investeringen in onze stationsbuurten Herentals en Turnhout hoognodig."

Yoleens tactiek wierp al vruchten af inzake materieel en aanbod. Dankzij Van Camp rijden er op de Kempense lijnen modernere treinstellen én werd het aanbod in de spits uitgebreid.

Naast de doortrekking tot Mol van de P-trein Herentals-Brussel én een extra spitstrein 's ochtends, komt er binnenkort ook in de avondspits vanuit Brussel een tweede P-trein bij naar Mol om 16.05 uur.

Hoe stipt is die P-trein Mol-Brussel?

Behoorlijk, met een gemiddelde van 86% 's ochtends. Op de terugweg rijden beduidend minder treinen (67%) stipt, maar ze rijden tenminste. Het aantal afschaffingen blijft beperkt tot amper 2 per maand.

Gelijkaardige cijfers voor de trein Mol-Antwerpen die 89% stiptheid haalt naar de grootstad en in 78% van de gevallen stipt terugspoort naar de Kempen.

Gemiddeld wordt deze lijn 13 keer per maand gecanceld. Turnhout-Antwerpen is de beste Kempense verbinding, met 89% stipte treinen in de ochtend, 87% in de avond en weinig afschaffingen (gemiddeld 10 per maand).