In het najaar van 2016 werkten studenten Bedrijfsmanagement van de Thomas More-hogeschool samen met collega's van de Haaga Helia-hogeschool uit Helsinki aan een challenge van Glacio/IJsboerke. In gemengde Vlaams-Finse teams gingen ze op zoek naar nieuwe manieren om de rechtstreekse verkoop van IJsboerke-producten aan particulieren nieuw leven in te blazen.

De samenwerking tussen de Vlaamse en Finse studenten gebeurde helemaal virtueel. Op donderdag 02 maart zakten de studenten van The Icebreakers, de winnaars van de challenge voor een uitgebreid bedrijfsbezoek af naar IJsboerke. De twee Finse studenten van het team kwamen op kosten van het bedrijf naar Tielen en konden eindelijk ook eens van IJsboerke-ijs proeven.

Innochallenge

De studenten Bedrijfsmanagement van Thomas More in Geel werkten in het najaar van 2016 gedurende zes weken aan projecten, die door bedrijven en organisaties voorgesteld waren. Negen studenten kozen voor Innochallenge, een internationaal project waarin zij met studenten van de Haaga Helia-hogeschool uit Helsinki samenwerkten. In vier gemengde Vlaams-Finse teams gingen ze aan de slag met een challenge, die hen door IJsboerke werd voorgeschoteld.

In 2012 stopte IJsboerke met de huis-aan-huis-levering van zijn diepvriesproducten. De bekende wagens van IJsboerke bedienen sindsdien nog alleen horecazaken, sportclubs, enz... Ondertussen zoekt het bedrijf nieuwe manieren om de particuliere klanten opnieuw rechtstreeks te bereiken. Hoe kan dat? Dat was de uitdaging waarmee de vier Vlaams-Finse teams geconfronteerd werden.

Virtueel aan het werk

De studenten van Thomas More en hun Finse collega's werkten uitsluitend virtueel samen. Zij gebruikten Facebook, Skype, Google hangout, Dropbox,... om te overleggen, een strategie uit te tekenen en uiteindelijk op 07 december hun ideeën aan een jury van docenten van Thomas More en mensen van IJsboerke voor te leggen. Ook dat gebeurde virtueel. De jury was gecharmeerd door de voorstellen van de verschillende teams en riep uiteindelijk team The Icebreakers tot winnaar uit. Nele Hendrickx (Overpelt), Evelien Volders (Vosselaar) en de Finse Jone en Annika haalden het met hun voorstellen om o.a. scooters, ijsautomaten en app's in te zetten.

"Het was voor ons heel boeiend om te zien hoe de studenten creatief uit de hoek kwamen en ons wezen op het potentieel van verschillende kanalen om de particuliere klant van IJsboerke te bereiken en te bedienen. Wij gaan alle voorstellen grondig onder de loep nemen en zien welke er passen in onze werking en verkoopstrategie", blikt Jef Segers, Commercial Manager Benelux van IJsboerke tevreden terug op de samenwerking met Thomas More en Haaga Helia.

Op bezoek in Tielen

Het winnend team werd donderdag bij IJsboerke ontvangen voor een uitgebreid bedrijfsbezoek. Jone en Annika kwamen als gasten van het bedrijf naar België. Zij ontmoetten hun teamgenoten Nele en Evelien voor het eerst in levenden lijve en konden eindelijk ook eens proeven van IJsboerke-ijs. Ze vonden hem overheerlijk, maar de naam uitspreken lukt nog altijd niet goed.