De schepenen van coalitiepartners CD&V en N-VA beslisten unaniem om de proefopstelling van de verkeerscirculatie in het centrum van Geel, die sinds februari in voege was, niet te behouden. “Voor CD&V is het al langer duidelijk dat de nieuwe situatie geen verbetering was”, legt schepen van openbare werken Leen Beke uit. “We zijn blij dat onze coalitiepartner inmiddels onze mening deelt zodat we snel weer naar de oorspronkelijke situatie kunnen terugkeren.”
 
Het oorspronkelijke mobiliteitsplan, dat gedurende de vorige legislatuur werd opgemaakt, bleef steeds de voorkeur genieten van de CD&V-fractie. “Het plan werd destijds ingevoerd na een uitgebreide inspraak- en informatieronde met alle betrokkenen”, weet Leen Beke. “De wijzigingen die tijdens de huidige bestuursperiode werden voorgesteld, konden van meet af aan op weinig begrip rekenen binnen onze partij. Maar omdat het om een proefopstelling ging, waarbij men steeds kon terugkeren naar de oorspronkelijke situatie, hebben we dit toch een kans willen geven.”
 
Ook positieve aspecten
CD&V Geel erkent dat er ook enkele positieve aspecten zijn aan het verhaal. “Zo blijkt de nieuwe verkeersafwikkeling in de winkelstraat Pas, waarbij opnieuw dubbelrichting werd ingevoerd  tussen de Heilige Geeststraat en de Waterstraat, een succes”, weet Leen Beke. “Het nieuwe bestuur heeft dan ook op korte termijn beslist om deze straat definitief in te richten met nieuwe stoepen, nieuwe verlichting, groen en afgebakende parkeerplaatsen met aandacht voor de fietsers. Deze werken bevinden zich stilaan in de eindfase”.
 
“De omgekeerde lus aan de Werft – Patronaatstraat – Lebonstraat werd ook als positief ervaren, maar zou voor een verkeersconflict zorgen bij het opnieuw volledig dubbelrichting maken van de Stationsstraat”, besluit Leen Beke. “
 
De herinrichting van het Sint-Dimpnaplein wordt wel goedgekeurd. “CD&V  is echter vragende partij om bijkomende ingrepen te doen die de veiligheid van de zwakke weggebruiker moeten verbeteren”, meent Leen Beke. “Zo ijveren we onder meer voor een verhoogd fietspad van de Logen, over het plein in de richting van de Billemontstraat.”
 
Mobiliteitsvisie op lange termijn
“We moeten toekomstgericht blijven denken”, besluit Leen Beke. “CD&V Geel is voor een bijsturing van het huidige mobiliteitsplan, maar enkel op basis van een globale mobiliteitsvisie op lange termijn. Een degelijk plan vraagt tijd, studie en overleg en is niet in een oogopslag gerealiseerd. Een maximale inspraak van de adviesraad en focusgroepen mobiliteit is hier van groot belang, alsook het inschakelen van de nodige expertise in de vorm van een gespecialiseerde studiedienst.”