Marylise & Rembo Fashion Group, het gerenommeerd familiebedrijf uit Herentals gespecialiseerd in bruidsjurken en al decennia lang de stuwende kracht achter 2 vertrouwde Belgische bruidsmerken Marylise & Rembo Styling, viert haar 90-jarig bestaan.

Gestart als een hoedenwinkel in 1926, nadien geëvolueerd naar een groothandel in bruidsaccessoires met een eigen kleine bruidscollectie, en vervolgens uitgegroeid naar de onderneming zoals we het bedrijf vandaag kennen: een respectabel familiebedrijf gespecialiseerd in het ontwerpen en produceren van uiterst kwalitatieve bruidsjurken.

Zowel de bruidsjurken van Marylise als van Rembo Styling dragen de stempel van uniek vakmanschap: ze worden één voor één op ambachtelijke wijze & met veel liefde door hoog geschoolde naaisters gemaakt.

Bovendien worden ze ontworpen door een eigen creatief team van designers. Kortom, Marylise & Rembo Fashion Group heeft zowel de knowhow als de expertise in huis van ontwerp tot productie en verkoop.

Zo kent het bedrijf zowel in het binnen- als buitenland veel succes: anno 2016 zijn er 629 verkooppunten in 20 verschillende landen van Europa tot Amerika, Rusland en Japan, waarvan 29 winkels in België.

Het familiebedrijf uit de Diamantstraat 10 telt vandaag 84 werknemers en sinds kort staat de vierde generatie van de familie aan het roer van de onderneming.

Van kleine hoedenwinkel tot prominente speler en gevestigde waarde
binnen de Belgische en buitenlandse bruidsjurken sector met 629 verkooppunten in 20 landen

Marylise & Rembo Fashion Group anno 2016

De groep kiest er al jaren voor om een eigen koers te varen door in te zetten op creativiteit & innovatie. Zo heeft het bedrijf een sterk creatief team bestaande uit verschillende designers voor beide bruidsmerken: elk merk heeft een eigen 'in-house' designer alsook één of twee gastdesigners. Hierdoor kunnen ze onderling ideeën uitwisselen, samenwerken of elk hun eigen collectie ontwerpen.

Daarnaast kunnen ze op die manier ook makkelijk inspelen op nieuwe trends en tegelijkertijd vernieuwende creaties brengen, echter zonder het DNA van de beide bruidsmerken uit het oog te verliezen. Prototypes van de nieuwe jurken worden telkens in het eigen atelier in België gemaakt.

De productie gebeurt in Portugal. Daar heeft Marylise & Rembo Fashion Group recent geïnvesteerd in een nieuw gebouw voor het optimaliseren van de productielijn met een geheel vernieuwde infrastructuur zowel op ecologisch als op ergonomisch vlak waardoor de productielijn nu uiterst efficiënt verloopt.

Bovendien is het erg aangenaam vertoeven op deze werkplek met veel lichtinval en een mooie tuin.

Ook in Herentals is het bedrijf dusdanig geconcipieerd dat het voor alle werknemers een leuke werkplek is, en als het ware als een tweede thuis aanvoelt. Dit ligt in lijn met de waarden waarvoor Marylise & Rembo Fashion Group staat. Een familiebedrijf, zowel letterlijk als figuurlijk.

Brede doelgroep & uniek vakmanschap
Door de twee verschillende stijlen van zowel Marylise als Rembo Styling en de capsulecollecties van de gastdesigners kan het bedrijf een breed publiek van bruiden bereiken in binnen- en buitenland.

Ze ontwerpen niet alleen jurken voor meisjes met een maatje 38 maar zorgen ervoor dat eender welk figuur een flatterende en 'op het lijf geschreven' bruidsjurk kan dragen. Zo vertelt Chiara De Vlieger, woordvoerder & de vierde generatie in het familiebedrijf: "Bruidsmode is een emotioneel product en daar pikken we op in met moderne, verrassende creaties waarmee we zelfs de meest veeleisende bruiden op hun wenken kunnen bedienen.

We kunnen hun dromen realiseren dankzij het talent en de passie van onze designers én het vakmanschap van ons atelier in Portugal waar hoog geschoolde naaisters de jurken met veel liefde en oog voor details assembleren. Daarnaast zullen we binnenkort als eerste bedrijf in de bruidsmode gebruik maken van een vernieuwende software technologie die bij elk figuur voor een instant juiste 'fitting' zorgt waardoor retouches niet langer nodig zullen zijn!"

Ambities binnen afzienbare termijn
Met de aanwezigheid van beide bruidsmerken in twintig landen wereldwijd is het bedrijf nog niet aan haar laatste expansie toe: "In sommige landen zoals Amerika is onze aanwezigheid nog eerder beperkt en is er nog veel marge om nieuwe verkooppunten aan te spreken.

Daarnaast zijn er ook nog andere landen waarin we op termijn aanwezig willen zijn. Zaken zoals cultuurverschillen en markten die erg protectionistisch zijn, vergemakkelijken het er niet op maar vormen een extra uitdaging en geven ons veel voldoening als het effectief lukt.

Met onze prachtige bruidsjurken nieuwe klanten opzoeken, is sowieso een fantastische en leerrijke ervaring", dixit Chiara De Vlieger.

Verder vervolgt Chiara: "Op de Barcelona Bridal Week 2016 zal het ook de eerste keer zijn dat een Belgisch bedrijf zal deelnemen aan de shows van de nieuwe collecties.

Gezien de aanwezigheid van tal van belangrijke Europese (bruids)media kan dit onze positie binnen de Europese markt versterken. Afzijdig van de mogelijke impact zullen we sowieso ontzettend genieten van dit unieke gebeuren."

Familiegeschiedenis: 90 jaar Marylise & Rembo Fashion Group

In 1926 startten Maria Van Qualle, een hoedenmaakster en styliste avant-la-lettre, en Joseph De Vlieger, een ondernemer pur sang, de familiezaak in Antwerpen op de plaats waar nu "Le Chapeau" gevestigd is.

Wat begon met hoeden en accessoires voor bruiden evolueerde na verloop van tijd naar een groothandel met bruidsaccessoires en de start van een kleine bruidscollectie geïnspireerd door de Parijse bruidsmode die toen in onze contreien verre van gekend was en zeer vooruitstrevend was.

De eerste bruidscollectie werd in 1973 gerealiseerd door de zoon van Joseph, Carlo De Vlieger, en kreeg de naam "Marylise", een samentrekking van de namen van zijn dochters Maryse en Annelise. Vanaf de jaren '80 stapte Werner De Vlieger samen met zijn vrouw in de familiezaak en vanaf toen stortte het bedrijf zich uitsluitend op het ontwerpen en produceren van bruidsjurken.

Van meet af aan differentieerde Marylise zich van andere bruidsmerken en profileerde het zich als een stijlvol bruidsmerk met haar eigen specifieke DNA. Door te investeren in een sterk creatief team en het aantrekken van eersteklas designers kon men de collecties van Marylise verder in de markt zetten, de positie van het bruidsmerk versterken en tegelijkertijd inspelen op nieuwe trends en vernieuwende creaties neerzetten.

In 2000 werd de designer Alden Misolas van de Antwerpse Fashion Academy binnengehaald. Hij staat nu aan het hoofd van het creatieve team van zowel Marylise als Rembo Styling, en verzorgt de creaties van de Marylise bruidscollecties. Daarnaast zal Margaux Tardits dit jaar een eerste capsulecollectie voor Marylise ontwerpen, als gastdesigner.

Rembo Styling, opgericht in de jaren '50, was initieel van een ander koppel, Remans Bolle, maar nadat het in een crisis terecht kwam, werd het overgenomen door Werner De Vlieger.

Het merk stond bekend voor zijn design communie- en avondkledij alsook voor bruidsjurken met zijden bloemen en parels.

Deze stijl werd deels behouden maar dan met eigen accenten, en meer doorgetrokken naar de stijl van 'bohemien chic'. Sinds enkele jaren wordt er geen communie- en avondkledij ontworpen en ligt de focus, net zoals bij Marylise, geheel op bruidsjurken.

Voor de collecties van Rembo Styling werkt het bedrijf samen met één huisontwerpster, Ruth Donné, en twee gastdesigners zijnde Geraldine Simonnet en Manon Pascual, die geregeld capsulecollecties voor het bruidsmerk ontwerpen.

Het familiebedrijf heeft vandaag een bijzonder toegewijd team van 84 werknemers. Sinds kort staat de vierde generatie van de familie aan het roer van de onderneming. Deze nieuwe, vierde generatie van het bedrijf wordt vertegenwoordigd door drie 'leading ladies': Chiara De Vlieger (communicatiespecialist), Ruth Donné (creatie) en Victoria Wilden (verkoop).

Drie jonge vrouwen met elk hun eigen verantwoordelijkheid en persoonlijkheid die samen een ijzersterk en complementair team vormen, en alle drie betrokken zijn bij zowel het communicatieluik, de creatie als de verkoop.

"We bekijken altijd samen hoe we de zaken beter kunnen doen en pas als we het alle drie eens zijn met elkaar, hakken we de knoop door. Dat werkt. Daarnaast is het ook een sterke troef dat we goed overeen komen en dezelfde leeftijd hebben als onze doelgroep", aldus Chiara De Vlieger.  Guy Verellen / NNieuws.

Kortom, een nieuwe wind die door het bedrijf waait.'

 www.marylisebridal.com en www.rembo-styling.co