Iedereen die wel eens aan 'de ovonde van Wellens' passeert of aan het station in Herentals moet zijn, heeft al gemerkt dat de slagbomen daar meer dicht dan open zijn, met alle gevolgen vandien op de drukke tijdstippen. Nu blijkt uit cijfers die federaal parlementslid Yoleen Van Camp (N-VA) heeft opgevraagd bij minister Galant, dat de situatie aan de overwegen in Herentals ronduit dramatisch is.

Economische schade

Yoleen Van Camp: “Ik had de cijfers bij de minister opgevraagd met als insteek dat ik graag wilde weten welke economische schade wij elke dag in Herentals leden als gevolg van die talloze opstoppingen en files aan de overwegen.

Een maatschappelijke kosten/baten analyse is volgens haar niet beschikbaar, maar de aangeleverde cijfers zijn wel vrij confronterend.

Op een gewone werkdag van 24u is de overweg aan de Belgiëlaan in Herentals maar liefst 5 uur gesloten met een gemiddelde sluitingstijd per sluiting van 2 minuten en 36 seconden. Dit wil zeggen dat de overwegen daar 20% van de dag gesloten zijn.

Aan de Poederleeseweg is de situatie niet veel beter, daar is de overweg op een werkdag 4 uur en 10 minuten gesloten.

De oplossing is al jaren gekend: “Die ondertunneling van die overwegen moet er zo snel mogelijk komen. Het is niet meer te verantwoorden dat 1/5de van de tijd de stad gewoon deels is afgesloten en vast staat omwille van passerende treinen. Het is zonde dat de vorige regeringen en het gemeentebestuur hier nooit werk van gemaakt hebben en de situatie zo uit de hand hebben laten lopen.

Hopelijk kunnen deze cijfers de juiste mensen wakker schudden en kan deze ondertunneling opgenomen worden in het nieuwe meerjareninvesteringsplan van de NMBS”, aldus Van Camp.

Turnhout en Tielen

Ook Turnhout en Tielen staan stil Ook in de centra van Turnhout in Tielen staan de auto’s veelvuldig stil op een dag. In Tielen gaat het om bijna 3 uur op een werkdag van 24 uur en in Turnhout aan de Merodelei om een dikke 2 uur tijd.

Yoleen Van Camp: “Het is aan de gemeentebesturen van Turnhout en Kasterlee om met deze cijfers aan de slag te gaan en een oplossing uit te werken.

Gezien het feit dat beide overwegen zich pal in een centrum bevinden, zal een ondertunneling waarschijnlijk niet meteen een optie zijn. Maar het is, zowel vanuit economisch als ecologisch oogpunt, niet meer te verantwoorden dat er zoveel uren op een dag verkeer totaal stil staat aan een overweg.”