Na tien jaar is het zover : Hulshout-centrum wordt heraangelegd. Tussen de Molenstraat en de Hooistraat worden riolering en rijbaan helemaal vernieuwd. De verkeerssituatie wijzigt en het Vital Celenplein krijgt een opknapbeurt. De voorbereidende werken starten binnenkort.

Mobiliteit / Verkeer

De huidige situatie aan de lichten is verre van ideaal. Deze heraanleg wijzigt de verkeerssituatie grondig. Het slalommen tussen geparkeerde wagens van aan de Molenstraat richting lichten of omgekeerd zal dankzij parkeerplaatsen naast de rijbaan, voorgoed verleden tijd zijn. Het kruispunt aan het plein wordt volledig vernieuwd en de verkeersstroom tussen Booischot en Heultje krijgt in de toekomst voorrang. 'Dat wordt duidelijk zichtbaar, met infrastructurele snelheidsremmende maatregelen op de Grote Baan. De verkeerslichten blijven, zeker tijdens de spits, nodig maar kunnen buiten de drukste tijden eventueel uitgezet worden', zegt schepen Joost Verhaegen. De verkeerslichten komen op de Grote Baan, in de Kerkstraat en op de Booischotsesteenweg. 'Door deze verkeersstroom voorrang te geven, wordt het verkeer op de Grote Baan maximaal geremd en onderbreken we zo weinig mogelijk het pad van de zwakke weggebruikers. Die krijgen maximaal voorrang.' De bushaltes verhuizen en komen ter hoogte van de kerk, geschrankt. 'Twee bussen die aan de haltes ter hoogte van het plein stoppen, stroppen het verkeer volledig nu. Dat zal opgelost worden. We voorzien in een halte naast de rijweg richting Heist, en een op de rijbaan richting Heultje. Op de Booischotsesteenweg komt ook een kleine halte.' De dwarsparkeerplaatsen ter hoogte van de kerk maken plaats voor parkeerplaatsen met de rijbaan mee. 'De huidige parkeerplaatsen uitrijden is gewoonweg gevaarlijk. Parkeren met de rijrichting mee is een pak veiliger. Omdat we wisten dat hier een aantal parkeerplaatsen zouden sneuvelen, hebben we eerst voor extra parking gezorgd. Die is aangelegd achter de kerk.' De schoolomgeving aan de Strepestraat wordt verkeersveiliger gemaakt. Langsheen het hele traject komen gescheiden fiets- en voetpaden, die hoger liggen dan de rijweg.

Plein

Het dorpsplein wordt weer een echt plein. 'Het doel is een echte boulevard creëren, van deur tot deur. Het plein mag een echt plein zijn, en zal een andere bedekking krijgen als de rijbaan. Het moet een aantrekkelijk dorpsplein worden, waarrond ook zelfstandigen zich willen vestigen. De plannen zijn opgesteld en gebaseerd op een participatietraject met de buurtbewoners. Terrasjes doen zal aangenamer worden. Fietsen kunnen gestald worden in een overdekte fietsstalling, net zoals aan de kerk trouwens. Het plein behoudt voldoende parkeercapaciteit.'

Geschiedenis

Het verhaal van de heraanleg van Hulshout – centrum start tien jaar geleden. 'Als een dossier voor fietspaden. Aan de kerk lagen die erg slecht. Maar omdat daar ook een waterprobleem zit, bij een grote stortbui staat het er blank, werd met Hidrorio en Aquafin gesproken om ook dat op te lossen. Het plan evolueerde tot het bijna het hele centrum omvatte. Hidrorio merkte zo'n twee jaar geleden echter op dat de helling van de riolering in de andere richting moest liggen. Waarna de plannen aangepast moesten worden. Met naast deze vertraging, ook een voordeel: de snellere vernieuwing van de Booischotsesteenweg en de ontlasting van water dat nu richting Industriepark gaat.'

Binnen twee jaar nadat deze werken zijn afgerond, volgt de heraanleg van de Booischotsesteenweg. 'Waar het water vroeger via Vaartdijkstraat naar het industriepark werd afgevoerd, zal dat in de toekomst rechtstreeks via de Booischotsesteenweg naar de Nete lopen. De waterproblemen aan de kerk zouden dan van de baan moeten zijn.'

Fasering

De grootste werken in het centrum verlopen in fases.

In een eerste fase wordt er gewerkt van de Hooistraat tot aan de kerk.

De tweede fase omvat het stuk van aan de kerk tot aan de Kerkstraat, en een deel van het plein.

In de derde fase komt het stuk van aan de Molenstraat tot aan het plein aan de beurt

Tot slot wordt in de vierde fase het kruispunt met de Booischotsesteenweg aangepakt.

De werken starten dit voorjaar en zullen eind volgend jaar afgerond zijn. Er volgen nog infoavonden om de werken toe te lichten. De kosten worden geraamd op 2,5 miljoen.