Klas 7RA (Retail) van kOsh campus Bovenrij opent op 10 november voor de eerste keer een kerst pop-up in de Zandstraat. Dit is een primeur.  Vele pop-ups kwamen en gingen in Herentals, maar nog geen een van een school waar de jeugd het heft in eigen handen neemt.

In het verleden gebeurde dit ook maar enkel via een webshop en een standje op de kerstmarkt.

Stefanie Peeters leerling : 'We startten deze pop-up in samenwerking met enkele bedrijven en ondernemingen zoals o.a. Vlajo, een onderneming die jongeren op school mee begeleidt bij het oprichten van een zaak. Ook gaan we samenwerken met de kringwinkel. Wij lenen hun meubels zodat we onze artikelen kunnen etaleren, maar laten hun kaartje eraan hangen voor eventuele kopers.

Aangezien we een grote scholengemeenschap zijn, dragen ook andere richtingen hun steentje bij zoals tuinbouw, mode en publiciteit. Dankzij vastgoed Heylen hebben we een pand. Ze willen hun pand gratis ter beschikking stellen. Ook helpt onze pop-up tegen de leegstand in Herentals.

Onze minionderneming staat volledig onder begeleiding van Vlajo. Vlajo staat voor de Vlaamse Jonge Ondernemingen. Zij bieden de mogelijkheid een klein bedrijfje op te richten met de school en zo de ervaring op te doen van een zelfstandig ondernemer die van nul moet beginnen en een bedrijf gaat opstarten.

Vlajo begeleidt ons door bv. elke maand de boekhouding na te kijken en ons te sturen in onze fouten en de dingen die nog beter zouden kunnen. Ook zijn we via deze weg volledig in orde met de wet en voor de verzekering.

Het is dit jaar voor het eerst dat onze school een echte winkel mag openen. De voorbije jaren ging dit via een webshop, af en toe eens op de markt te gaan staan en ook waren we elk jaar aanwezig op de kerstmarkt in Herentals.

We hebben op deze manier een primeur voor Herentals. Er zijn al wel wat pop-ups gepasseerd, maar dit is de eerste van een school waar de leerlingen het heft in eigen handen nemen.

Alles begon met een pand te zoeken. Dit ging via de leerkracht. Vele leegstaande panden in Herentals, maar we moesten het wel kunnen betalen. De hoge huurprijzen konden we wel vergeten, maar toen kwam de oplossing.

Het pand van Heylen vastgoed in de Zandstraat 78 stond ook leeg. Heylen was bereid zijn pand gratis ter beschikking te stellen voor een schoolproject. Ook is dat weer een pand minder dat leeg staat. Alles is er aanwezig. Telefonie, printer, wc, keuken... Hier zijn we al een heel pak mee geholpen.

Nu het startkapitaal binnenhalen. Dit is ook met begeleiding van Vlajo. Zij hebben kant en klare aandelen om te verkopen. Een aandeel kost €10. Wie dit koopt, krijgt een ingevuld aandeel van ons als bewijs van hun betaling. Op het einde van ons project bekijken we de winst en verdelen deze terug onder het aantal aandeelhouders. Het is dus een risicovolle investering, maar er waren genoeg mensen die ons wilden steunen. Nu begon het echte werk.

Zo gingen we met de klas beginnen aan onze pop-up. We brainstormden over het concept, de naam, het logo werd gekozen, en er werden verschillenden producten afgewogen voor in het assortiment. Hiervoor werken we bv. ook samen met andere afdelingen binnen de campus en de scholengemeenschap.

De leerlingen van het zevende jaar publiciteit ontwerpen voor ons kerstkaarten, en de afdeling tuinbouw van kOsh campus Schepperstraat zorgt voor onze planten. Ook gaat mode een kleine bijdrage leveren voor onze pop-up.

Ze gaan gnomes maken voor ons. Dat zijn kleine kaboutertjes die ook wel iets weg hebben van de kerstman met hun lange baarden. Dat zijn al drie leveranciers. Naar de rest van de leveranciers gingen we ook zelf op zoek en wogen de ene af tegen de andere.

Ondertussen konden we onze takenverdeling officieel ingeven op het platform van Vlajo. Ieder kreeg een taak op zich. Soms per twee met een verantwoordelijke en een medewerker. We begonnen na te denken over de reclame en hoe we onze winkel bekend gingen maken bij de mensen.

Dankzij de sociale media hebben we al enkele gratis mogelijkheden. We maakten een facebookpagina aan en voegden er direct een evenement aan toe voor de opening van ons winkeltje. Ook maakten we instagram aan, en een website. Er werden flyers uitgedeeld en affiches opgehangen. Het komt allemaal wat dichter bij.

Wat we zeker niet mogen vergeten is een rekening aanmaken voor ons bedrijf. Dit deden we ook volledig zelfstandig. De financiële dienst belde voor een afspraak bij de bank, we kregen de papieren doorgestuurd en gingen erop af. Maar dat was nog lang niet alles.

We kregen van de bank de vraag een ondernemingsplan voor te leggen. Gelukkig waren we hierop voorbereid. Ook dat plan werd door onszelf bedacht en uitgeschreven.

Alles is gekozen, nu het pand nog inrichten. Hiervoor hebben we beroep gedaan op de kringwinkel. We contacteerden hen met de vraag of ze wilden meewerken aan ons project. We lenen de meubels van de kringloopwinkel, maar laten hun prijskaartje eraan hangen.

Zo kunnen de mensen de meubels reserveren voor als de pop-up dicht gaat. De winst van deze meubels gaat natuurlijk voor 100% naar de kringwinkel,' besluit Leerkracht Jesse Gysels.