Tot 23 oktober nemen acht scholen uit Mol deel aan de 11e editie van het project ‘Jeugd en toegankelijkheid’. Mensen met een handicap laten de leerlingen kennismaken met de beperkingen die zij dagelijks ervaren door de onaangepaste omgeving.

Het project leert kinderen uit het vijfde en zesde leerjaar beter omgaan met mensen met een handicap. De kinderen ontdekken dat mensen met een handicap gelijkwaardig zijn en dat ook zij recht hebben op een omgeving die voor hen bereikbaar, betreedbaar en bruikbaar is.

Op pad met een handicap

Tijdens het project gaan de kinderen zelf op pad met krukken, blindenstok of rolstoel. Daarbij onderzoeken ze private en openbare gebouwen op toegankelijkheid. Zo ondervinden ze aan den lijve hoe bereikbaar hun omgeving en enkele gebouwen zijn voor mensen met een handicap.

Rapport toegankelijkheid

Aan de hand van hun ervaringen gieten de leerlingen hun bevindingen over de toegankelijkheid van hun school of schoolomgeving voor mensen met een handicap, in een rapport. Dit rapport wordt op donderdag 27 november, tijdens de slothappening, door de leerlingen voorgelezen en overhandigd aan het gemeentebestuur.

Het project ‘Jeugd en toegankelijkheid’ is een initiatief van de dienst welzijn in samenwerking met de adviesraad voor personen met een handicap.