Het sociale netwerkbedrijf LinkedIn heeft grootse ambities. Het wil niet alleen het hele personeelsbeleid op de kop zetten maar ook heel de arbeidsmarkt. De eerste veranderingen zijn al zichtbaar, multinationals starten nieuwe locaties waar de beste gekwalificeerde LinkedIn gebruikers wonen. Zo schrijft de Economist vandaag.

Vanaf de start in 2002 als een “network of people” zoals medeoprichter Allen Bleu het formuleert wilde Linkedin gewoonweg een handig hulpmiddel zijn. Ondernemers die een bedrijf beginnen hebben weinig geld, geen kantoor, team of grote investeerders zo vertelt Bleu en dan komt LinkedIn goed van pas.

Verdienmodel LinkedIn

Zestig procent van de inkomsten van LinkedIn wordt gehaald uit werving en selectiebureau’s die uitgebreide toegang hebben tot LinkedIn gebruikers die ze mogen mailen over vacatures, daarnaast kunnen ze advertenties plaatsen. Zo heeft de senior ‘recruiter’ Rajesh Ahuja van het Indische softwarebedrijf Infosays na een selectie van enkele honderden afgestudeerden MBA studenten tweehonderd van hen in dienst genomen. (nrc)