Elektronica : Via haar e-commerce platform, GSM Nation biedt een brede selectie van smart-phones, tablets en andere draadloze accessoires. Het bedrijf verkoopt niet alleen het fysieke apparaat, maar biedt een no-contract draadloze service voor consumenten die niet willen worden opgesloten in langlopende overeenkomsten. Naast BtoC, GSM Nation biedt oplossingen voor organisaties variërend van de overheidsinstellingen tot Fortune 500 bedrijven. Naar verwachtingen zal het bedrijf dit jaar $ 100 miljoen in omzet vergaren in 2013 - slechts drie jaar na de lancering.

Een helpende hand

GiveForward is een inzamel website voor medische kosten. Sinds de lancering, heeft het geholpen het inkomen van duizenden gezinnen te verhogen met bijna $ 56.000.000 voor out-of-pocket medische kosten. In 2012 won het bedrijf de Edison Gold Award als beste nieuwe sociale innovatie in de VS en werd vermeld op Inc's 30 onder de 30 lijst.

 

Kleding en schoenen

Zalando is een online start-up bedrijf gespecialiseerd in schoenen en detailhandel. Het bedrijf open haar digitale deuren in 2010. In 2011 was de omzet met ruim 240% verdubbeld. Het jaar daarop steeg de omzet nogmaals, dit keer 125%. Dit Duitse bedrijf heeft inmiddels een jaaromzet van 1,15 biljoen euro per jaar en is daarmee het eerste Europese start-up bedrijf wat binnen 4 jaar een jaaromzet van meer dan 1 biljoen haalde.

Sport voor kinderen

CoachUp is een coaching bedrijf met een missie om kinderen te helpen en te veranderen door middel van sport. De startup verbindt atleten met eigen coaches over alle sporten en leeftijden. Door het hebben van een visie en om voor elk kind de atleet van hun dromen te realiseren - zowel in de sport en in het leven en door private coaching is een verbazingwekkende missie ontstaan. CoachUp heeft $ 2,7 miljoen investeringen.

Spotify

Wie heeft er vandaagdedag nog niet gehoord van Spotify ? Met jaarlijkse omzetten die schommelen rond een half miljard euro is deze speler een zwaargewicht geworden in zijn sector. De Zweedse muziekgigant zag het daglicht in 2006, toen de heren Ek en Lorentzon de noodzaak zagen om gebruikers wederom van die oudere nostalgische liedjes te laten genieten. Bij ons is Spotify sinds 2011 beschikbaar, onze noorderburen hadden al ruim een jaar eerder toegang tot de dienst. Enerzijds genereert Spotify zijn inkomsten uit betalende diensten, waarbij de gebruiker bepaalde voordelen krijgen ten opzichte van niet-betalende gebruikers. Anderszijds worden inkomsten uit reclame uitgeput, waarbij precies die niet-betalende gebruikers “verplichte” reclame te horen krijgen om de zoveel liederen. Een creatieve strategie om van beide doelgroepen inkomsten af te dwingen.

Gratis een nieuwe taal leren

In een tijdperk van gratis online onderwijs voor alles van de micro-economie tot computer codering, is Duolingo een welkome aanvulling voor degenen die proberen om een vreemde taal te leren. De site biedt lessen in zes talen en heeft 5 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Daarnaast werkt het platform van de site om gebruikers te krijgen om teksten te vertalen en te helpen Duolingo ontwikkelen van cursussen voor meer talen. BuzzFeed is een samenwerkingsverband aangegaan met het bedrijf om de inhoud ervan in het Portugees, Spaans en Frans te vertalen.

Nieuwssite

Deze nieuwssite maakt viraal kijken gemakkelijk. Upworthy, in maart 2012 gelanceerd, mijdt kat video's en celebrity gossip, het voordeel is dat video's met betrekking tot belangrijke onderwerpen zoals inkomensongelijkheid en huiselijk geweld hierdoor beter vindbaar zijn. In sommige opzichten is het een opvolger van Digg, het team van curatoren speuren het op web voor informatie die het potentieel heeft om viraal te gaan. Upworthy had 38 miljoen unieke bezoekers alleen al in september.

Vastgoed verhuren

Een immens succesvolle start-up is de Amerikaanse onderneming Airbnb, dat nog maar sinds 2008 bestaat. Oorspronkelijk uit de grond gestampt in San Fransisco onder de naam Airbedandbreakfast.com, werd al gauw de naam verkort tot Airbnb. Deze gigant maakt het mogelijk om in meer dan 33000 steden en 190 landen een overnachting te boeken. Bij wie? Bij mensen zoals U en ik die een privé-accomodatie ter beschikking stellen op de website. Zulke accomodaties gaan van luxe-appartementen, tot boten en zelfs boomhutten! Creativiteit alom. Met investeerders zoals de Hollywoodster Ashton Kutcher, is het bedrijf vandaag – nog maar 6 jaar na zijn ontstaan – al ruim 10 miljard dollar waard. 

©altrendo images/Stockbyte/Thinkstock; ©Medioimages/Photodisc/Thinkstock