Vanaf vandaag gelden heel wat praktische wijzigingen. Zo moet elke studentenkamer voortaan een rookmelder hebben, en kunnen handelaars afronden naar 0 of 5 cent. Jens Stoltenberg wordt dan weer de nieuwe secretaris-generaal van de NAVO. De voormalige Noorse premier volgt de Deen Anders Fogh Rasmussen op aan het hoofd van de organisatie. En er zijn nieuwe regels voor wie huispersoneel heeft. We zetten alle nieuwigheden van 1 oktober op een rijtje.
 

Stoltenberg aan hoofd van de NAVO

De Noorse ex-premier Jens Stoltenberg (55) volgt vandaag de Deen Anders Fogh Rasmussen op als secretaris-generaal van de NAVO. De Deen zal vijf jaar en twee maanden aan het hoofd van de alliantie hebben gestaan.

In de periode 2000-2001 en van 2005 tot oktober 2013 was Stoltenberg premier van Noorwegen. In september 2013 verloor zijn centrumlinkse coalitie de parlementsverkiezingen.

Proton wordt langzaam afgebouwd

De mogelijkheid om Protonkaarten op te laden wordt vanaf vandaag geleidelijk afgebouwd. Vanaf 1 januari 2015 wordt betalen met Proton onmogelijk, met een uitdoofperiode tot 28 februari 2015. In die tweede fase worden de nog resterende Protonterminals uit de markt genomen.

Het aantal punten waar gebruikers hun kaart nog kunnen opladen wordt vanaf vandaag, tot 31 december uiteraard, geleidelijk verminderd. Wie na het uitdoven van Proton het opgeladen saldo niet heeft opgebruikt, zal dat geld via de bank kunnen recupereren.Nu al kunnen kleine bedragen ook met Bancontact/Mister Cash betaald worden.

Proton werd in 1996 gelanceerd als elektronische portemonnee om kleine bedragen mee te betalen. Bancontact MisterCash Company besliste in 2012 om betalen met Proton stop te zetten.

Roerende voorheffing op liquidatiebonus stijgt van 10 naar 25 procent

De fel bekritiseerde verhoging van de roerende verhoging op de liquidatiebonus, van 10 naar 25 procent, gaat vandaag in. Om het effect van de verhoging te milderen, werd voorzien in een overgangsregeling van meer dan een jaar. De bonus in kwestie is het verschil tussen het bedrag dat wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders bij de vereffening, en het bedrag dat ze als kapitaal hebben ingebracht. Op dat verschil moet roerende voorheffing betaald worden.

In de overgangsregeling kon men het lage tarief van 10 procent nog genieten, zonder dat de vennootschap voor 1 oktober geliquideerd moet worden. Het volstaat dan om de oude belaste reserves op tijd uit te keren, en het ontvangen dividend meteen in het kapitaal in te brengen, en het daar voor een bepaalde termijn te houden. In regel is dat acht jaar, maar voor KMO-vennootschappen is die termijn verkort tot vier jaar. Op de uitgekeerde dividenden is in de overgangsregeling 10 procent belasting verschuldigd.

Construbadges voor bouwvakkers

Bouwvakkers kunnen voortaan Construbadges, bedoeld als visueel identificatiemiddel op de bouwplaats, dragen. De Construbadge is een initiatief van vakorganisatie Confederatie Bouw en wordt volgens secretaris-generaal van Confederatie Bouw Gabriel Delporte ruim gedragen in de sector, zowel door de binnenlandse als de buitenlandse aannemers.

Onder meer voor aanwezigheidsregistratie zal de badge een belangrijke rol kunnen spelen. Het gebruik van de badge kan geïntegreerd worden in de elektronische systemen die de ondernemingen voor de aanwezigheidsregistratie kunnen gebruiken.

De proefperiode voor verplichte elektronische aanwezigheidsregistratie op werven met een waarde van 800.000 euro of meer liep eind september af. Dat betekent dat er voortaan boetes uitgeschreven kunnen worden wanneer de elektronische aanwezigheidsregistratie niet of foutief gedaan is. De badge op zich is echter niet verplicht.

Elke studentenkamer voortaan met rookmelder

Voortaan moet op elke studentenkamer een rookmelder hangen. Dat is het gevolg van een voorstel tot decreet dat in maart door de Vlaamse regering werd goedgekeurd. De verplichting geldt voor elke zelfstandige studentenkamer en voor de gemeenschappelijke ruimtes.

Sinds begin 2013 is de aanwezigheid van een rookmelder verplicht in elke studentenkamer waarvoor een nieuw contract is afgesloten. Het decreet breidt dit uit tot alle kamers, dus ook die met een lopend contract.

Handelaars kunnen afronden naar 0 of 5 cent

Vanaf vandaag kunnen handelaars en vrije beroepen het totaalbedrag op het kasticket afronden naar 0 of 5 cent, om zo geleidelijk aan het gebruik van muntstukken van 1 en 2 eurocent te verminderen. Er is geen verplichting om mee te doen met de afrondingsmogelijkheid.

Er zijn vier voorwaarden voor handelaars die willen meestappen in het afrondingssysteem: de betaling moet volledig of gedeeltelijk contant gebeuren (met muntstukken of met maaltijd-, eco- of geschenkcheques), het totaalbedrag wordt afgerond, de handelaar moet consequent afronden en hij moet het verplichte pictogram op een duidelijk zichtbare manier gebruiken. Als een handelaar ervoor kiest af te ronden, moet die afronding gelden voor alle klanten die contant betalen.

Voor geneesmiddelen of voor betalingen met een bankkaart geldt het principe niet. Als de klant een deel met een bankkaart betaalt, mag enkel het contant betaalde bedrag afgerond worden.

De muntjes van 1 en 2 cent worden door deze maatregel niet buiten omloop gesteld en behouden hun waarden. Consumenten mogen ze nog altijd gebruiken en moeten ze aanvaarden als een handelaar teruggeeft in stukken van 1 en 2 cent. Meer info staat op goedafgerond.belgium.be.

Socialezekerheidsbijdragen voor huispersoneel

Elke burger die huispersoneel tewerkstelt voor huishoudelijke prestaties van overwegend manuele aard, zoals bijvoorbeeld poetsen, strijken of tuinhulp, wordt voortaan als werkgever beschouwd en zal socialezekerheidsbijdragen moeten betalen. Die verplichting geldt ongeacht de omvang van deze prestaties.

Enkel occasionele activiteiten van niet-manuele aard ten behoeve van een huishouden zijn vrijgesteld van sociale bijdragen. Ook voor dienstencheques geldt deze regelgeving niet, omdat die tewerkstelling via een derde gebeurt. Doel van de wetgeving is "een gelijkaardige sociale bescherming voor huispersoneel als voor andere werknemers".

Wie huispersoneel tewerkstelt zal zich dus moeten inschrijven als werkgever bij de RSZ, met de Dimona-aangifte al het personeel moeten aangeven, de nodige sociale bijdragen aan de RSZ moeten storten en een arbeidsongevallenverzekering moeten afsluiten.