De spoorwegmaatschappij NMBS heeft vorig jaar een winst geboekt van 5,7 miljoen euro, maar blijft met een enorme schuldenberg kampen. Voor die kan verdwijnen, zullen de tarieven moeten stijgen. Het is maar één van de voorstellen van NMBS-baas Jo Cornu bij de voorstelling van de jaarcijfers.
De vorige jaren ging de economische schuld van de NMBS nog met 200 tot 250 miljoen euro per jaar omhoog. De schuldenberg blijft dan ook enorm: ruim drie miljard.

Bovendien kost een dagelijkse treinreiziger de NMBS jaarlijks zo'n 6.900 euro, terwijl er via diezelfde reiziger maar 3.000 euro in het NMBS-laatje komt. "De voorbije 10 jaar is de balans tussen kosten en inkomsten nooit in evenwicht geweest", zegt topman Jo Cornu.

Om ooit een balans in evenwicht te bereiken, zijn volgens Cornu dan ook maatregelen nodig. Zoals duurdere tickets. "In Nederland kost een biljet ongeveer elf cent per kilometer, bij ons is dat zes cent."

Tegelijkertijd vindt hij dat de vergoeding van de NMBS aan netbeheerder Infrabel omlaag moet. Hij vindt die "ontmoedigend". "Daar moet naar gekeken worden."

Meer operationale winst en meer reizigers

Er was ook wat positiever nieuws. Het operationele resultaat, bijvoorbeeld, verbeterde tegenover 2013. Toen was er een operationele winst van 0,5 miljoen euro. Nu is dat 5,7 miljoen. Dat komt omdat NMBS de personeelskosten beter onder controle heeft. Het aantal voltijdse equivalenten daalde met 700 eenheden tot 19.927.

De NMBS trok daarnaast ook meer reizigers aan, al bleef de groei op het binnenlandse verkeer voor het derde jaar op rij beperkt: +0,8 procent tot 224,8 miljoen reizigers. (vrt)