Wie in station Herentals op sporen 2, 3 of 4 de trein moet nemen, moet noodgedwongen ondergronds trappen doen. Voor mensen met rolstoelen, buggy's of (zware) bagage vormt dit een vervelend obstakel.

Omzeilen kan alleen door de begeleiding van een NMBS-medewerker in te roepen om de oversteek bovengronds te begeleiden als de sporen vrij zijn.

Weinig klantvriendelijk noch veilig, oordeelt federaal parlementslid Yoleen Van Camp (N-VA). De Herentalse kaartte het probleem aan bij minister Bellot en schuift een eenvoudige en goedkope oplossing naar voor.

Yoleen Van Camp: "Verschillende treinreizigers spraken me erover aan dat de ondergrondse trappen aan station Herentals de weg naar sporen 2, 3 en 4 bemoeilijkten. Ik zie zelf ook dagelijks (zwaar) beladen medepassagiers worstelen op de trappen (zie foto 1).

Voor mensen met een rolstoel of buggy zit er meestal niets anders op dan de oversteek bovengronds nemen (zie foto 2). Dat laatste is enkel toegestaan onder begeleiding van NMBS-personeel, wat een extra barrière vormt. Het is dan wachten tot de sporen vrij zijn en de bovengrondse oversteek blijft best gevaarlijk."

Van Camp bracht deze bezorgdheden te berde bij minister Bellot. "De moeilijke toegang tot de perrons in Herentals voor personen met beperkte mobiliteit is geen alleenstaand geval. Deze situatie doet zich voor in heel wat andere stations op het net en is een "erfenis uit het verleden".

Het spoorwegnet werd immers aangelegd in de 19e en aan het begin van de 20e eeuw, in een tijd dat er geen rekening werd gehouden met personen met een beperkte mobiliteit.

Het is pas vanaf het einde van de jaren '70 dat de federale overheid met een beleid inzake toegankelijkheid voor personen met beperkte mobiliteit kwam. Vandaag is dat beleid stevig verankerd en uitgebreid tot iedereen die permanent mobiliteitsproblemen heeft (personen met beperkte mobiliteit, ouderen) of tijdelijk minder mobiel is (gekwetste reizigers, reizigers met bagage, buggy's ...)", aldus Bellot.

Van Camp neemt daar geen vrede mee en komt op de proppen met een eenvoudige, goedkope tussenoplossing. "Op een deel van de trappen kan een helling verwezenlijkt worden. Op die manier kunnen mensen met hun zware bagage via de helling vlot naar boven en beneden, en kunnen ook mensen met buggy's en rolstoelen vlot naar de juiste perrons.

De gevaarlijke bovengrondse overgang wordt dan overbodig. Hoger gebruiksgemak voor onze pendelaars, veiliger en ontlasting van NMBS-personeel", aldus Van Camp, die de oplossing voorlegt aan minister Bellot en aan de NMBS en Infrabel.

Het gaat uiteraard om een tussenoplossing, in afwachting van de uitvoering van het masterplan voor de renovatie van station Herentals, met inbegrip van de ondertunneling van de Belgiëlaan en de Poederleeseweg.

Van Camp daarover: "Infrabel werkt volop aan het meerjareninvesteringsplan. Ik push dit dossier al jaren, via formele en informele contacten, wat geen evidentie is, aangezien de vervoersmaatschappij met een schuldenberg van 4 miljard euro zit. Bovendien schuift elke regio haar prioriteiten naar voor. Ik hoop dat alle stakeholders in het dossier Herentals (onder andere het stadsbestuur) even hard mee aan deze kar blijven trekken."