Na 3 jaar werken zijn alle werken voor de Noord-Zuid Kempen voorbij. Nadat eind februari al de nieuwe weg (N19g) tussen Geel en Kasterlee geopend werd, heeft het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) nu ook de laatste werken voor de herinrichting van het op- en afrittencomplex Geel-West (E313) afgerond. Voortaan zal het verkeer in de regio vlotter en veiliger kunnen verlopen. Naar aanleiding van het einde van de werken postte AWV op www.noordzuidkempen.be/terugblik een time-lapsefilmpje dat de bouw van de werken versneld weergeeft in één minuut.

Langverwacht project

De Kempen vervullen een belangrijke logistieke rol in Vlaanderen, maar die brengt ook veel (zwaar) verkeer met zich mee. Een probleem waar Westerlo, Geel en Kasterlee al jaren mee kampen: wegen slibden dicht en de leefbaarheid en de verkeersveiligheid kwam in het gedrang. De aanleg van de Noord-Zuid Kempen was dan ook broodnodig: een betere bereikbaarheid van Geel, een meer leefbaar centrum in Kasterlee en Geel ten Aard én vlotter en veiliger woon-werkverkeer in de regio. Met de Noord-Zuid Kempen is weer een zogenoemde missing link op het Vlaamse wegennet weggewerkt.

Indrukwekkende werf bij Geel-West

Op 5 december 2011 ging het project Noord-Zuid Kempen officieel van start op het op- en afrittencomplex van de E313. Geel-West werd een enorme bouwwerf met de aanleg van 2 grote rotondes, een fly-over, 2 nieuwe bruggen over de E313 en een tuibruig over het Albertkanaal. De rotondes en de fly-over zorgen ervoor dat het doorgaande, het lokale én het fietsverkeer van elkaar gescheiden worden, zodat het verkeer vlotter én veiliger kan verlopen op het complex.

Stap voor stap groeide de indrukwekkende fly-over. ’s Nachts werden de oude bruggen over de E313 met enorme ‘betonvreters’ afgebroken. De nieuwe tuibrug werd in stormweer via het Albertkanaal in één stuk ingevaren onder het toeziend oog van honderden kijklustigen. De pilaren van de tuibrug rezen steeds hoger boven het Albertkanaal uit en groeiden uit tot een nieuwe landmark voor de Kempen.

Enkele cijfers

  • De zuidelijke rotonde heeft een diameter van 88 meter. De noordelijke rotonde heeft een diameter van maar liefst 116 meter.
  • Die grote rotonde wordt overbrugd door een fly-over met een lengte van 152,5 meter.
  • Voor fietsers zijn er 8 fietstunnels, zodat ze nergens het autoverkeer moeten kruisen.
  • Een carpoolparking biedt plaats aan 100 wagens en 10 vrachtwagens.
  • De tuibrug torent 70 meter boven het kanaal uit (gemeten van het wateroppervlak).

Fly-over al open sinds september

Op 30 september 2013 werden de fly-over en de tuibrug al plechtig geopend in aanwezigheid van de burgemeesters van Geel en Westerlo. Daarbij wisselden 70 leerlingen uit die gemeenten midden op de lange brug tekeningen uit waarin ze hun blik op het project gaven. Meer dan 1.500 kijkers volgden het ludieke moment live via de webcam die bovenop de naburige watertoren alles mooi in beeld bracht. In de loop van de namiddag kregen de eerste wagens al toegang tot de nieuwe infrastructuur. Na de openstelling gingen elders op het complex de werken nog door, want nog lang niet alles was klaar.

Beleef het opnieuw met time-lapsefilmpje

Naar aanleiding van het einde van de werken bij Geel-West postte AWV een kort time-lapsefilmpje op www.noordzuidkempen.be/terugblik. Het is een montage van de beelden die de webcam op de watertoren de voorbije jaren van de voortgang van de werf maakte. In één minuut kunnen kijkers de bouw van de mastodont opnieuw meemaken, door regen, wind, zon en sneeuw …

Nieuwe verbindingsweg ontlast Kasterlee

Naast Geel-West was er natuurlijk ook nog de andere deelwerf van de Noord-Zuid Kempen. Op 23 februari 2014 werd de nieuwe verbindingsweg tussen Kasterlee en Geel officieel ingehuldigd. Dat gebeurde vroeger dan aanvankelijk verwacht, na 2 jaar werken. Meer dan 5.000 mensen namen die dag deel aan een recreatieve loop over de nieuwe weg, door de tunnel en de omliggende bossen. ’s Anderendaags reden er voor het eerst auto’s over de nieuwe weg en door de tunnel onder de Hoge Mouw.

De 7 kilometer lange nieuwe weg, met de langste tunnel van de Kempen onder natuurgebied de Hoge Mouw. Nu rijdt het doorgaand verkeer, vooral zwaar vervoer, niet meer door het centrum van Kasterlee en Geel Ten Aard.

Populaire werven

Dat de werken voor de Noord-Zuid Kempen op veel belangstelling konden rekenen in de regio kwam vooral tot uiting tijdens de Open Wervendagen. De opkomst was ongezien. In 2012 bezochten meer dan 5.000 nieuwsgierigen de werf van de nieuwe verbindingsweg tussen Kasterlee en Geel. In de bossen van Kasterlee konden ze een wandeling maken doorheen de sleuf die later de langste tunnel van de Kempen zou worden. En in 2013 trok de werf in Geel-West zelfs meer dan 7.000 kijklustigen aan. De hoge tuibrug was een absolute trekpleister.

Vooraf reeds “minderhinderkruispunten”

In de aanloop naar de officiële start van de werken aan de Noord-Zuid Kempen, reeds in 2011, werden al 11 kruispunten in de omgeving van Geel heringericht. Dat was nodig om de verwachte verkeerstoename op te vangen tijdens de grote werken in Geel-West. De herinrichting is definitief.

PPS

De Noord-Zuid Kempen is een zogenaamde PPS, een publiek-private samenwerking. Dat houdt onder meer in dat de aannemersgroep THV Via Kempen de komende 30 jaar nog zal instaan voor het onderhoud van de nieuwe infrastructuur. De Noord-Zuid Kempen, inclusief het dertigjarige onderhoud, is goed voor een investering van 210 miljoen euro (exclusief BTW).

www.noordzuidkempen.be/terugblik