Nieuwe cliënten snel verder helpen en intensieve hulpverlening aanbieden voor cliënten die extra ondersteuning nodig hebben. Dat zijn de speerpunten van de gereorganiseerde sociale dienst op het OCMW Mol.

Door te werken in 2 teams zorgen ze voor een betere hulpverlening op maat van de inwoners én een meer diepgaande specialisatie van de medewerkers. De nieuwe werkwijze gaat vanaf oktober in voege.

De enorme hoeveelheid aan vragen en de verscheidenheid ervan vraagt om krachten en kennis te bundelen binnen het team van maatschappelijk werkers.

Intaketeam voor korte begeleidingen
Het intaketeam ontvangt alle nieuwe cliënten. Dit team screent elke hulpvraag grondig en zorgt voor de kortdurende begeleidingen. De medewerkers staan klaar om elke informatieve of juridische vraag te beantwoorden en administratieve ondersteuning te voorzien.

Vanaf het moment dat extra ondersteuning of begeleiding noodzakelijk is, gaan de cliënten een traject aan met een maatschappelijk werker uit het andere team.

Specialistenteam voor extra zorg
Het team dat de langdurige begeleidingen voor zijn rekening neemt, krijgt zo meer kans om zich diepgaand te specialiseren. Daarnaast krijgen de maatschappelijk werkers meer ruimte om op pad te gaan en cliënten thuis te bezoeken.

Cliënten geven waar ze recht op hebben
Naast deze twee teams zullen een deskundige sociale activering, een deskundige energie en twee juristen beide teams ondersteunen en versterken. Zo waken we erover dat cliënten hun rechten uitputten, bijvoorbeeld dat ze de studietoelage aanvragen waar ze recht op hebben of gebruik maken van de steun in energiekosten en huisvesting,...

Na afspraak
Nieuwe cliënten kunnen zich aanmelden tijdens de openingsuren. Gekende cliënten helpen ze verder na afspraak. Deze bestaande werkwijze wijzigt niet door de reorganisatie van het team.

Meer info: OCMW, sociale dienst, 014 33 15 11, sociale.dienst@ocmwmol.be