20.000 Belgen dienden het afgelopen jaar een klacht in bij het nieuwe meldpunt van de FOD Economie. Dat schrijft De Standaard. Ruim 1.700 van die klachten gingen over fraude door zogenoemde spookfacturen. Dat is een nieuwe vorm van oplichting waarbij de fraudeurs facturen onderscheppen en het rekeningnummer veranderen.

Op die manier betaalt het slachtoffer aan de oplichters in plaats van aan de verzenders.

Sinds februari kan u als consument of bedrijf melding maken van bedrog, fraude, misleiding of oplichting op het gloednieuwe meldpunt meldpunt.belgie.be van de FOD Economie.

"Vervolgens krijgen de mensen meteen antwoord met advies en tips over waar ze terechtkunnen", vertelt woordvoerster Chantal De Pauw. "We lossen geen individuele klachten op, maar reiken wel oplossingen aan en verwijzen de mensen door naar de juiste contactpersonen."

Ruim 1.695 van de 20.000 klachten die de afgelopen maanden binnenkwamen, gingen over zogenoemde spookfacturen.

De oplichters onderscheppen een factuur, veranderen het rekeningnummer en versturen de factuur vervolgens opnieuw. De oplichting komt meestal pas enkele weken later aan het licht, wanneer de klant een aanmaning tot betaling krijgt.

Vaak gaat het bij fraude met spookfacturen over eenmalige betalingen van een groot bedrag. Uit cijfers van de Economische Inspectie blijkt namelijk dat de gemiddelde factuur bij spookfraude zo'n 12.000 euro bedraagt. Al zijn er ook gevallen bekend van minder dan 1.000 euro.

Hoe gaan de fraudeurs te werk?

Het wijzigen van het rekeningnummer op de facturen gebeurt op verschillende manieren. Vaak wordt de originele factuur ingescand en worden de gegevens met speciale software aangepast. Soms steken de oplichters ook een brief bij de factuur die waarschuwt voor een "gewijzigd rekeningnummer".

De fraudeurs onderscheppen de facturen in de rode brievenbussen van Bpost, maar ook in postkamers van bedrijven of in de bussen van particulieren.

Andere klachten bij nieuw meldpunt

De fraude met spookfacturen is echter slechts een relatief kleine groep binnen de ruim 20.000 meldingen die de FOD Economie binnen kreeg. De grootste groep zijn namelijk klachten over reclame op het internet (8.524 meldingen) of over andere vormen van ongewenste communicatie (2.962 meldingen).

Daarnaast komen er ook dagelijks talloze meldingen binnen over zaken die mensen gekocht hebben via het internet, maar waarmee ze niet tevreden zijn (4.056 meldingen). Tot slot hebben het afgelopen jaar ook al 2.176 mensen geklaagd over een verkeerde levering, namaakgoederen of zelfs het totaal uitblijven van de levering.

Meer dan een kwart van de meldingen die binnenkomen op meldpunt.belgie.be wordt overgemaakt aan de politie.

Tips om spookfacturen op te merken:

1. Vergelijk het rekeningnummer op de factuur met het rekeningnummer op de bestelbon.

2. Wees extra waakzaam als er een sticker "Opgelet, gewijzigd rekeningnummer" op de enveloppe kleeft. Ga best even na of die boodschap effectief van de verkoper of leverancier komt.

3. Bewaar de gegevens en bankrekeningnummers van uw leveranciers. Als u een nieuwe factuur ontvangt, kan u meteen controleren of het nummer overeenkomt met het nummer dat u heeft opgeslagen.

4. Wees voorzichtig als er meer dan enkele dagen verschil is tussen de verzenddatum van de factuur en de datum waarop u ze ontvangt.

5. Controleer het e-mailadres van de verzender als u een factuur via e-mail ontvangt. Via http://www.whois.com/ kunt u ook het IP-adres nagaan van waarop de e-mail is verzonden. (belga)