1 trein op 3 had vertraging eind 2015.  De stiptheidscijfers van de Kempense lijnen van januari 2015 tot eind september 2015 waren een tijdje terug al bekend gemaakt, maar nu heeft federaal parlementslid Yoleen Van Camp – die de Kempense treinverbindingen opvolgt – ook de resterende cijfers voor 2015 ontvangen, en die zijn niet meteen rooskleuriger, integendeel.

Yoleen Van Camp:  “Zoals wij reizigers ook zelf hadden aangevoeld in de laatste maanden van vorig jaar, was de stiptheid op de lijn tussen Turnhout en Brussel dramatisch. De ochtendspits van Binche/Brussel naar Turnhout kende een stiptheid van amper 65% in oktober.

Dat mag voor de Kempenaar misschien minder belangrijk lijken, omdat ’s ochtends iedereen de Kempen - Brussel beweging maakt, maar als deze treinen vanuit Binche/Brussel met veel vertraging of zelfs helemaal niet in Turnhout aankomen, heeft dat uiteraard invloed op de volgende ritten op die lijn. Je krijgt een domino effect.

Nu, 1 trein op de 3 die niet op tijd is, dat is vrij ongezien en totaal onaanvaardbaar. En ook het aantal afgeschafte treinen swingen de pan uit, met wel 23 in oktober”, zegt Van Camp.

Ochtendspits

De cijfers vertalen zich inderdaad in een weinig stipte ochtendspits van Turnhout naar Brussel, waar gemiddeld 88% van de treinen tijdig (met maximaal 6 minuten vertraging) op de bestemming aankwam.

“Daarbovenop kreeg de Kempense pendelaar nog eens 38 afgeschafte treinen te slikken in de laatste drie manden van vorig jaar – met oktober als uitschieter waar 23 treinen werden afgeschaft; dat is dagelijks een trein die niet rijdt. De ochtendspits van de Kempen naar Brussel is dus meermaals totaal in de soep gedraaid”, besluit Van Camp.

Op de terugrit van de hoofdstad verloor de Kempenaar nog vaker tijd, met stiptheidscijfers van respectievelijk 79, 73 en 81%.

Sinds december 2015 hebben reizigers vanuit Mol, Olen, Geel en Herentals ’s ochtends 2 spitstreinen naar Brussel en ’s avonds 1 spitstrein terug naar Mol. Reizigers die daar op een betere stiptheid hopen, zijn eraan voor de moeite: “Het positieve nieuws is hier wel dat er amper afschaffingen zijn, wat voornamelijk komt omdat deze treinen een veel korter traject rijden, namelijk maar tot Brussel en niet tot Binche.

Maar de stiptheid is een ramp, met als uitschieter 52% in november op de avondpieklijn. Over oktober tot december samen, bereikten gemiddeld 79% van de ochtendpiektreinen tijdig de bestemming in Brussel en slechts 67% raakte tijdig terug in de Kempen.

Korter traject

Van Camp concludeert: “De piekuurtreinen tonen aan dat een korter traject dus wel degelijk een effect heeft op het aantal afschaffingen. Ik blijf dus ook pleiten om de verbinding Turnhout-Binche tot Brussel te beperken. Wat de stiptheid betreft, wordt er nu volop ingezet op verbeterde treinstellen.

Er rijden voorlopig al heel wat Desiro’s rond in de Kempen, in afwachting van de gerenoveerde varkensneuzen, en iedereen heeft de voorbije maanden al wel gemerkt dat de stiptheid niet meer zo dramatisch is als eind 2015, dus daar zijn we op de goede weg.

Maar uiteraard moet dit hand in hand gaan met investeringen aan de infrastructuur, zoals bijvoorbeeld de ontdubbeling van het spoor tussen Herentals en Turnhout, en de vernieuwing van de stationsbuurten van Herentals en Turnhout. Ook de ondertunneling van een aantal spoorwegovergangen is noodzakelijk, omdat een veel voorkomende oorzaak van vertragingen te wijten zijn aan defecte slagbomen. Ik volg het in elk geval verder op bij minister Galant en blijf op de tafel kloppen voor een beter netwerk en treinaanbod voor onze Kempen.”