Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond 'gepersonaliseerde tv-reclame' afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Uniek in Europa
Tijdens de reclameblokken enkel advertenties te zien krijgen voor producten die de consument koopt, dat is in een notendop waar 'smart ads' voor staan. De voorbije maanden kregen al zo'n 1,3 miljoen Telenet-klanten die naar een SBS-zender keken (Vier, Vijf en Zes) 'spotjes op maat' te zien. Na een succesvolle testfase wordt het systeem nu uitgerold.

Hoe de zender/adverteerders weten wat de kijker zoal koopt? Op basis van diens kijk- en surfgedrag en tal van andere gegevens die adverteerders toelaten om meer gerichte en relevante boodschappen te sturen.

SBS werkt daarvoor samen met dataleverancier Bisnode.

Om de kans dat de spot effectief bekeken wordt te vergroten, is niets aan het toeval overgelaten: "Als zo'n spotje doorgespoeld wordt, herprogrammeren we het gewoon en krijg je het tijdens het volgende reclameblok te zien", zegt accountmanager Katrien Van den Bussche van SBS Belgium in Het Nieuwsblad.

Ook concurrent Proximus test momenteel gepersonaliseerde reclameblokken. Net als Medialaan, het moederbedrijf van VTM. Maar de aanpak van SBS en Telenet is uniek in Europa: "Het is de eerste keer dat tv-zenders tijdens het live kijken geadresseerde reclame aanbieden. Voorlopig gaat het om een klein aantal reclameblokken met telkens één gepersonaliseerd item. Maar het aantal blokken zal in de toekomst gestaag toenemen", zegt Kristof Demasure, woordvoerder van SBS.

Op maat van regionale adverteerders
De smart ads, beschikbaar vanaf 20.000 euro, richten zich vooral tot regionale adverteerders in een straal van dertig kilometer rond hun vestiging en worden aangepast aan het profiel van de kijker.

RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck spreekt van een "noodzakelijke evolutie": "De vier grootste wereldspelers ‑ Alibaba, Google, Amazon en Facebook ‑ monitoren je voortdurend, onder meer via je smartphone. Wel, aan die spelers spenderen we binnenkort 40% van ons budget. Als onze lokale zaken die strijd willen aangaan om het geld in eigen land te houden, moeten ze die tactiek ook hanteren."

En de privacy? Nieuwe Telenet-klanten moeten expliciet hun toestemming geven, bestaande klanten wordt duidelijk gewezen op de voorwaarden. Dat is de Privacycommissie met Telenet overeengekomen. "Al hebben de klanten zelf ook de verantwoordelijk om alle richtlijnen goed te lezen", klinkt het bij beide partijen. (RetailDetail)