Op 23, 24 en 25 november wordt in Geel het brugdek voor een nieuwe brug over het Albertkanaal ingevaren. Nadat de constructie over het water is aangevoerd, wordt ze ter plaatse gemonteerd.Het gaat om een technisch complexe operatie die 2 dagen duurt.


 
De brug is een belangrijke schakel in het infrastructuurproject Noord-Zuid Kempen van het Agentschap Wegen en Verkeer.
 
Timing operatie
Het brugdek, een metalen constructie van 70 meter lang en ruim 20 meter breed, komt vrijdagavond per schip vanuit Gent in Geel aan. Zaterdagmorgen (vanaf 8 uur) wordt het brugdek op het schip langzaam om zijn as gedraaid en opgekrikt.

Pas zondagochtend (8 uur) kan het eigenlijke invaren beginnen: de constructie wordt dan naar 4 tijdelijke steunpunten gevaren en daar geïnstalleerd.

De komende maanden zal de constructie voort uitgebouwd worden tot een zogeheten tuibrug, waarbij het brugdek met kabels opgehangen wordt aan twee hoge pylonen. De bestaande oude kanaalbrug wordt afgebroken.

De tuibrug houdt rekening met de geplande verbreding van het Albertkanaal. Ze wordt ongetwijfeld een opmerkelijk landmerk in de wijde omgeving van Geel-West, zoals op dit toekomstbeeld te zien is.