Een Koetjesreep maakt ons nostalgisch, muntchocolade energiek. Verschillende soorten chocolade roepen verschillende emoties op, zo ontdekte Bio-ingenieur Sara De Pelsmaeker (Universiteit Gent).

Dat chocolade sterk emotioneel beladen is, vormt geen geheim. Het maakt ons gelukkiger en geeft troost. Maar niet elke soort chocolade roept dezelfde gevoelens op.

In haar doctoraatsonderzoek ging Sara De Pelsmaeker na welke emoties we ervaren bij het eten van verschillende soorten chocolade.

De Pelsmaeker trok met haar smaaktest naar verschillende grote evenementen Gent Smaakt en de Gentse Jaarbeurs. Meer dan 850 proefpersonen proefden chocolade en duidden aan welke emoties ze bij het proeven ervaarden.

Nostalgie

In een eerste smaaktest proefden de testpersonen drie verschillende soorten melkchocolade: één van een A-merk, één van een huismerk en één Koetjesreep. Die laatste is geen echte chocolade: omdat Koetjesrepen minder dan 35% cacao bevatten, worden ze niet onder de chocoladeproducten gerekend, maar behoren ze tot de zogenaamde cacaofantasieproducten.

Wat bleek? De Koetjesreep roept overduidelijk nostalgische gevoelens op. "Nostalgie, maar ook vriendelijkheid en veiligheid zijn de emoties die het sterkst naar voor kwamen voor deze repen", aldus onderzoeker Sara De Pelsmaeker.

De chocolade van het A-merk en het huismerk zorgden allebei voor een gelukkig gevoel, zo bleek uit de smaaktest. De Pelsmaeker: "We merkten dat deze emoties bij het A-merk iets sterker waren dan bij het huismerk, maar al bij al was het verschil niet zo groot."

Energie of gezelligheid

Uit een tweede test bleek dat muntchocolade over het algemeen met actie en agressie wordt geassocieerd, en dit vooral door de mannelijke proefpersonen. "Agressie klinkt negatief, maar het is een emotie die zeer nauw aansluit bij energie", aldus De Pelsmaeker. Chocolade met sinaasappelsmaak roept dan weer warme, huiselijke gevoelens op.

De Pelsmaeker: "Voor producenten van chocolade met toegevoegde smaken hebben deze onderzoeksresultaten belangrijke gevolgen op vlak van marketing: om muntchocolade te verkopen, speel je dus best in op deze veelal mannelijke associatie met energie. Hetzelfde geldt voor chocolade met sinaasappelsmaak: daarbij is de associatie met winterse gezelligheid heel belangrijk. Het is een chocolade die je als het ware bij het haardvuur zou eten."

Schuld

Maar niet alleen het eten van chocolade heeft een impact op onze emoties, ook het woord 'chocolade' brengt een en ander teweeg. "Veel proefpersonen voelden zich al schuldig nog voordat ze van de chocolade gegeten hadden", aldus De Pelsmaeker. "Blijkbaar veroorzaakte de gedachte aan chocolade op zich ook al schuldgevoelens."

Opmerkelijk: nadat ze effectief een stukje chocolade gegeten hadden, voelden deze proefpersonen zich al een heel stuk minder schuldig. Zo machteloos staan we dus tegenover de kracht van chocolade.