Zaterdag 29 april 2017
image
logo nnieuws

Contact voor al je nieuws

Nnieuws redactie:
redactie@nnieuws.be

U bent hier

Verkeersbordendatabank kan overdreven snelheid uit de wereld helpen

Vlaanderen
16.03.2017 - 08.29u
Door: Mark Jaspers

Het is perfect mogelijk om voertuigen uit te rusten met software die overdreven snelheid aan banden legt of die het goederentransport langs duurzamere routes stuurt. De belangrijkste bouwsteen voor die twee ingrepen in onze mobiliteit van morgen is voorhanden: de Vlaamse verkeersbordendatabank.

De studie die hierover gaat en die "Vebimobe" werd gedoopt (afkorting van: Intelligente mobiliteitsbegeleiding op basis van de verkeersbordendatabank) is het werk van Smart Mobility, een expertisecentrum van Antwerp Management School, en UGent. Het onderzoek is woensdag in Sint-Agatha-Berchem voorgesteld.

Vlaanderen beschikt over 1,6 miljoen verkeersborden. In 2008 liet de Vlaamse regering die borden registreren in een databank. Via Vebimobe is het mogelijk om de verkeersbo rdendata bank te actualiseren via verkeersbordenherkenning, geïntegreerd in moderne wagens en slimme camera's. Zo kunnen wijzigingen aan de infrastructuur opgespoord worden en doorgegeven aan de databank. Met deze informatie kunnen snelheidskaarten en duurzaamheidskaarten opgemaakt worden.

'Jaarlijks worden 30 procent van alle dodelijke verkeersongevallen en 15 procent van alle ongevallen met gewonden in Vlaanderen veroorzaakt door overdreven snelheid', zegt verkeersexpert Johan De Mol van UGent. 'Door snelheidskaarten en duurzaamheidskaarten in te bouwen in voertuigen, ontvangen bestuurders automatisch snelheidsadvies en duurzame routes.'

Dit snelheidsadvies kan puur 'informerend' zijn, maar het kan ook 'dwingend ingrijpen op de motor' om te hoge snelheden te voorkomen. De informatie kan bovendien gebruikt worden om het rijgedrag te analyseren voor vlootbeheerders en verzekeraars. Daarnaast leidt het gebruik van de snelheidskaart tot een lager verbruik, een lagere uitstoot en een veiliger gedrag in het verkeer.

Ander voorbeeld: door duurzaamheidskaarten te integreren, krijgen transporteurs routes voorgesteld die rekening houden met woon- en schoolzones. Hierdoor kunnen ze bijvoorbeeld uit schoolomgevingen geweerd worden op uren dat er veel kinderen onderweg zijn. (BELGA)

image



Meer nieuws

Nieuws uit uw regio

Webdesign door Intracto