We naderen met rasse schreden het einde van het jaar, traditioneel een moment van achteruitkijken en vooruitblikken. Ook Voka – KvK Kempen deed dit gisteren tijdens de jaarlijkse Réveillon - dit jaar bij Ijsboerke in Tielen. ‘Met 650 inschrijvingen verwelkomden we dit jaar een recordaantal Kempense ondernemers op ons eindejaarsevent’, zegt algemeen directeur Jan Hendrickx. ‘Voor de eerste keer hebben we zelfs mensen moeten teleurstellen omdat de zaal volledig uitverkocht was. De Réveillon is in de eerste plaats een netwerkevent waar Kempense ondernemers in een ontspannen sfeer het glas heffen op de toekomst.

Belle Perez zorgde dit jaar voor een muzikale verrassing. Toch verliezen we ook de inhoud niet uit het oog. Via een videoboodschap riepen onder gastheer Peter Janssen van IJsboerke en onze voorzitter Ronny Vanbroekhoven op om het zwart-wit denken los te laten en om allemaal samen onze toekomst kleur te geven. Daarnaast wierpen ook vijftien stakeholders uit de bedrijfswereld, de politiek en de sport-en culturele wereld een blik op 2015.’

Op het einde van het jaar mag de blok er even af en is het tijd om de batterijen even op te laden. Ook bij de hard werkende Kempense ondernemers. Voka – KvK Kempen kiest meestal voor events met inhoud. Op het einde van het jaar mag het iets frivoler. ‘Met onze Réveillon proberen we onze leden elk jaar een moment aan te bieden om het werkjaar in stijl af te sluiten’, vertelt Hendrickx. ‘Het feit dat het aantal aanwezigen ieder jaar stijgt - met dit jaar een recordaantal van meer dan 650 bezoekers – bewijst dat deze aanpak gesmaakt wordt. We kiezen bewust voor een licht programma met walking dinner en de nodige aandacht voor het showelement.’

De nadruk ligt tijdens de Réveillon dus op het hebben van een leuke avond in ondernemend gezelschap. Toch kan werkgeversorganisatie Voka – Kvk Kempen het niet laten om toch ook even de serieuze toer op te gaan.

‘De vakbonden eisen de jongste tijd de aandacht op met acties tegen de regering en schetsen een somber beeld van onze toekomst’, zegt Hendrickx. ‘Wij kiezen voor een warme toekomst. Daarom vroegen we aan een aantal ondernemers, maar ook aan stakeholders uit de politiek, de sport of de culturele wereld om in hun glazen bol te kijken en de toekomst te voorspellen. Het is hartverwarmend hoe al deze mensen kiezen voor een positieve boodschap.

En het geeft hoop, want meer dan ooit zullen we allemaal samen – ondernemers, medewerkers en politici – een gemeenschappelijk doel moeten ambiëren. Alleen als we via een nieuwe sociale dialoog samen kunnen bouwen aan een flexibele organisatie van de toekomst, kunnen we ervoor zorgen dat er perspectieven voor 2015 zijn.’