Aan de vooravond van Black Friday en Cyber Monday, de drukste online winkeldagen van het najaar, onthult Volvo Cars een nieuwe manier van levering: de pakjes worden netjes in uw Volvo gedeponeerd.

Eenmalige digitale sleutel

Begin 2014 meldde Volvo Cars al dat het e-tailers toegang wou verlenen tot de autokoffer. Sinds deze week wordt de nieuwe technologie ook echt toegepast: Volvo heeft samen met PostNord (de grootste communicatie- en logistiekleverancier in Scandinavië), Lekmer.com (de grootste online speelgoed- en babywinkel in Scandinavië) en Mat.se (een Zweedse online supermarkt) de allereerste geïntegreerde leveringsdienst gelanceerd om speelgoed, cadeautjes, voedsel en drank rechtstreeks aan de wagen te laten bezorgen.

Volvo In-Car Delivery, zoals de dienst heet, maakt gebruik van een digitale sleutel die een eenmalige toegang tot uw wagen verleent. De auto-eigenaars bestellen online, kiezen gewoon de In-Car Delivery-optie aan de online kassa en krijgen op hun smartphone, tablet of pc een sms of e-mail dat het pakje is bezorgd.

"Kerstmis is leuk, maar laten we eerlijk zijn, het is voor de meeste gezinnen ook een heel drukke periode. Met deze dienst wordt kerstshoppen véél plezanter", zegt Björn Annwall, Senior Vice President Marketing, Sales & Service bij Volvo.

"Volvo In-Car Delivery levert concreet bewijs dat geconnecteerde autotechnologieën kunnen helpen om tijd te besparen en het leven makkelijker te maken."

Voorlopig enkel in Göteborg

Volvo In-Car Delivery is voorlopig alleen verkrijgbaar voor Volvo-bestuurders in Göteborg, die geabonneerd zijn op de Volvo On Call-dienst, maar zal in de toekomst ook in de rest van Zweden en in andere landen worden uitgerold. Naargelang Volvo met meer retailers samenwerkingsakkoorden sluit, zal er ook een breder assortiment aan producten verkrijgbaar zijn.

Ook internetgigant Amazon ziet brood in het afleveren van pakjes in autokoffers.