Op 1 juni 2016 heeft de Hulpverleningszone Taxandria een nieuw oproepsysteem in gebruik genomen. Doelstelling is na alarmering een gegarandeerde uitruk samen te stellen van voertuigen en manschappen voor een specifiek interventietype (woningbrand, voertuig geknelden, evacuatie, gasgeur, ...).

Ward Kennes, voorzitter HVZ Taxandria : 'Dit systeem is gebaseerd op de beschikbaarstelling van de brandweermensen.

Dit had ingrijpende gevolgen voor vrijwilligers, beroeps en dispatchers. Er kwamen de voorbije maanden opmerkingen over het gebruiksgemak, over de programmatie, over technische problemen, maar ook over de uitgangspunten van het systeem.

Op verzoek van de burgemeesters zijn aangepaste voorstellen uitgewerkt en tijdens een intensieve rondgang langs alle posten besproken.

De conclusies werden voorgelegd aan de postoversten. Resultaat van deze inspanningen zijn aangepaste voorstellen waarbij de snelle interventiecapaciteit maximaal gecombineerd wordt met het blijvend betrekken van de bevoegde post voor niet-dringende en voor dringende interventies.

Wat verandert er concreet?

1. Er is thans een akkoord met de dienst 100 om een 'bijkomende virtuele post Turnhout' te voorzien. De uitruk vanuit de permanentie op 2 minuten wordt behouden, maar de uitruk van de opgeroepenen wordt voortaan op 5 minuten ingesteld. Na een proefperiode van 14 dagen gaat deze regeling in voege op 15 november 2016.

2. Voor niet dringende oproepen blijven de uitrukprocedures die op 1 juni zijn ingevoerd van kracht. Voor dringende oproepen wordt nog steeds de eerste autopomp vanuit de snelste post gealarmeerd.

3. Maar voor dringende oproepen worden primair alle voertuigen vanuit de bevoegde post gealarmeerd. Indien de bevoegde post op basis van de beschikbaarheid (personeel/voertuigen) deze voertuigen niet kan uitsturen dan worden deze opgeroepen vanuit de post die het snelst de gevraagde inzet kan leveren.

De ingangsdatum wordt meegedeeld wanneer de nodige technische ingrepen voor deze wijziging op punt staan.

4. Aan de leverancier van de software wordt gevraagd om werk te maken om per voertuig in de uitruktrein een reserve te voorzien. In afwachting daarvan worden per autopomp maximaal 15 reserven voorzien in plaats van 4 nu. In de praktijk betekent dit dat nagenoeg al de beschikbare manschappen van de vrijwilligersposten worden opgeroepen.

5. De uitrukprocedures worden in het voorjaar opnieuw 2017geëvalueerd. Die evaluatie komt op het postoverstenoverleg, de Zonale adviesraad en de Zoneraad. Op basis van objectieve evaluatiegegevens kunnen de procedures dan weer worden aangepast of bekrachtigd worden.

Het werken met vrijwilligers vormt één van de speerpunten in het beleid van de hulpverleningszone.

Het behouden van die enorme potentiële capaciteit en het maximaal beschikbaar zijn van onze medewerkers voor het organiseren van een kwaliteitsvolle, adequate hulpverlening ten dienste van de burger blijft voor Zoneraad en Directieteam een absolute prioriteit.'