De Belg bestelt minder pintjes op café, maar wel meer zware speciale bieren. Dat blijkt uit cijfers van FeBeD, de Federatie van de Belgische Drankenhandelaars.

Het totale volume aan bier, water en frisdranken is gedaald met 2,1 procent. We verbruiken met zijn allen dus minder in de horeca.

FeBeD vroeg aan de aangesloten drankenhandelaars welke volumes ze leveren aan de horecazaken in hun klantenbestand. Dat zijn er zo'n 14.000, goed voor de helft van de markt. Wijn, sterkedrank en warme dranken zitten niet in de cijfers.

Bier blijft veruit het populairst op café en is goed voor 52 procent van alle dranken. Pilsbier alleen tekent voor 32 procent, de overige 20 procent zijn de speciaalbieren en de fruitbieren.

Na de bieren komen water (26 procent) en frisdrank (19 procent).

Een overzicht:

Pilsbier: -3,8 procent
Speciaalbieren: +4,9 procent
Alcoholvrije bieren: +43,8 procent
Frisdrank: -3,9 procent
Water: -1,2 procent
Gearomatiseerde waters: +4 procent.

(VRTNWS)