Brouwerijgroep Alken-Maes verloor al heel wat omzet door de coronacrisis. Ook van de tweede helft van dit jaar verwacht de brouwer van Cristal en Hapkin weinig goeds: de Belgische horeca zou het met 30% à 50% minder omzet moeten stellen.

Van min 80% naar min 50%

In de eerste helft van dit jaar zag Alken-Maes de verkoop kelderen: volgens de dochteronderneming van Heineken viel de omzet in de Belgische cafés en restaurants liefst 80% terug in het tweede kwartaal.

Hoewel de brouwer geen exacte cijfers vrijgeeft, deelden de cafés waar Alken-Maes aan levert flink in de klappen. Horeca en evenementen vertegenwoordigen normaal gezien 55% van de omzet bij de Maes-maker.

Bovendien joegen de gesloten horecazaken de brouwerijgroep ook weer op hogere kosten: de aangesloten cafés kregen immers een tijdelijke opschorting van de huur en vervallen bier werd teruggenomen. Alken-Maes zag één lichtpuntje: de retailverkoop steeg tussen de 5% en 10%.

Ook voor tweede jaarhelft vreest de brouwer dat de Belgische horecazaken 40% à 50% minder omzet zullen draaien. Alken-Maes rekent er daardoor zelf op in de komende zes maanden 30 tot 40% minder te verkopen aan zijn aangesloten cafés, aldus De Tijd.

Vorig jaar ook al minder

De gevolgen laten zich voelen: geplande investeringen worden tijdelijk in de koelkast gezet en het topmanagement ziet af van zijn bonussen. De bonussen van kaderleden worden teruggeschroefd en ook het budget voor reclame en brouwerij-onderhoud is naar beneden toe bijgesteld.

Niettemin zegt het bedrijf nog voldoende cash te hebben, zodat het geen overbruggingskrediet hoeft.

In het boekjaar 2019 daalde de verkoop ook al met 2% tot 277 miljoen euro. Die daling zou aan het buitengewoon sterke 2018 liggen als vergelijkingspunt. Toen was er het WK voetbal, waarop het Belgisch elftal bovendien opvallend goed scoorde. De winst kwam in 2019 uit op 16,8 miljoen euro, de volumes stegen van 2,25 naar 2,29 miljoen hectoliter. (bron retaildetail - foto alken-maes)