Vandaag is het de Dag van het KSO en organiseren leerlingen en scholen voor de 4e keer de grootschalige publieke acties.

Naar aanleiding van de Dag van Het KSO staken de leerlingen van het kOsh Campus Scheppersstraat vanmorgen de handen uit de mouwen. De winkelstraat van Herentals aan de Zandpoort werd omgetoverd tot een tentoonstelling.

Voor deze tentoonstelling werkten de leerlingen van het Kosh samen met de bewoners van 'De Molekens'.

Hiermee brengen ze het belang van burgerparticipatie binnen het domein van kunst en cultuur onder de aandacht.

De leerlingen willen aantonen dat ouders en de overheid jong talent de kansen moeten geven die het verdient.

Kunstproject met ideeën van de buurt

Toch is het meer dan enkel een protestactie. "Het is ook een project met en voor de buurt", vertelt leraar Wim Wouters van het kOsh, campus Scheppersstraat.

"We tonen werken die we hebben gemaakt met bewoners van De Molekens. De leerlingen hebben geluisterd naar wat de bewoners bezighoudt. Dat gaat van een kerk die wordt ontwijd tot enkele plaatsen in het woongebied waar de stad een nieuwe functie wil aan geven.

De leerlingen hebben die ideeën visueel gemaakt met prenten. Die laten later ook aan het stadsbestuur zien hoe bepaalde plekken zouden kunnen worden ingevuld."

KSO Vlaanderen : 'Niet drastisch snoeien in cultuurbudgetten'

'Hiermee werpt het KSO in heel Vlaanderen de schijnwerpers op de troeven van hun onderwijs en dringen ze er bij de Vlaamse beleidsmakers op aan om niet drastisch te snoeien in cultuurbudgetten.

Deze besparingen raken en ontmoedigen immers in de eerste plaats jong talent. Dit is ten onrechte volgens een bevraging over de impact van de nieuwe eindtermen bij 1.286 ouders van kinderen die studeren aan een kunsthumaniora.

Deze eindtermen met 16 sleutelcompetenties treden volgen schooljaar in werking en vormen een uitdaging voor alle scholen. Uit de bevraging van het KSO blijkt alvast dat de leerlingen vandaag al in ruime mate aan heel wat sleutelcompetenties beantwoorden.

Toch is er ook duidelijk nog ruimte voor verbetering, bijvoorbeeld op vlak van taal -en financiële kennis en burgerschap.

9 op 10 ouders geven aan dat hun kinderen in het KSO goed aanvaard worden en er een veilige plaats vinden om hun creatief talent te ontwikkelen. Uit de KSO-bevraging blijkt dat bijna 9 op 10 ouders vinden dat hun kind goed tot zeer goed scoort op de sociaal relationele sleutelcompetentie.

Hierbij staat respectvol omgaan met anderen, opkomen voor anderen en openstaan voor input van anderen centraal. Volgens 8 op 10 van de bevraagden hebben KSO-leerlingen een sterke digitale kennis.

Evenveel ouders geven aan dat hun kind goed scoort op de leercompetenties, zoals probleemoplossend denken en informatie verwerken en culturele expressie.

Meer dan driekwart van de leerlingen van het KSO presteren volgens hun ouders goed tot zeer goed op de sleutelcompetentie culturele expressie. 8 op 10 van de leerlingen beantwoorden volgens hun ouders aan de sleutelcompetentie van lichamelijke en geestelijke gezondheid.

"Deze resultaten bevestigen opnieuw dat het KSO haar leerlingen goed wapent voor de toekomst. We zijn ervan overtuigd dat de nieuwe eindtermen dit verder zullen ondersteunen en nog meer creatieve kinderen en hun ouders zullen overtuigen om voor onze onderwijsvorm te kiezen," aldus Luc Van Praet woordvoerder van De Dag van het KSO.

Uitdagingen

'De peiling wijst ook op een aantal uitdagingen. Zo geven de ouders van kinderen die aan het KSO studeren aan dat hun kind minder hoog scoort op het vlak van taalvaardigheid (63%), financiële en economische inzichten (61%), burgerschap (58%) en zelfbewustzijn (52%).

"Deze resultaten tonen dat het KSO een brede opleiding voorziet die niet beperkt is tot de traditionele 'kunst-technische aspecten'.

We verwelkomen de nieuwe eindtermen zeker en blijven verder investeren in het aanleren van persoonlijke vaardigen en competenties waar vandaag minder goed op gescoord wordt zodat onze leerlingen als bewuste jongeren vlot doorstromen naar het hoger onderwijs of een beroep binnen én buiten de cultuursector," aldus Luc Van Praet.

"Een verstandige cultuurpolitiek met de nodige financiering is van groot belang om te vermijden dat jong talent verloren gaat als de Vlaamse regering de volgende generaties minder kansen geeft.

Het is belangrijk dat we zowel onze leerlingen, hun ouders als de overheid bewustmaken van de uitdagingen die jong creatief talent worden voorgeschoteld door de besparingen op de projectsubsidies in de cultuursector.", besluit Van Praet.  Foto's Johan Temmerman/ Nnieuws.