Uit een recent onderzoek van het NSZ blijkt dat ondertussen al 22% van de kleinhandelszaken een webshop heeft. Dat zijn er de helft meer dan twee jaar geleden. 11 procent van de anderen heeft bovendien plannen in die richting.
Opmars omnichannel in kleinhandel
In 2012 combineerde 16% van de kleinhandelszaken een fysieke winkel met een webshop, twee jaar later is dat aantal al geëvolueerd tot 22%. Dat meldt het NSZ in de marge van een onderzoek naar showrooming.
Dat de voorbije twee jaar de helft meer handelaars een webshop opende, is grotendeels te verklaren door de toenemende vraag vanwege de klanten. Van de 521 bevraagde non-foodwinkels merkt liefst 56% dat er bij hun klanten een toenemende interesse is om producten online aan te kopen. Daarnaast vindt 42% van de handelaars die fysieke en online verkoop combineren, dat die aanpak anno 2014 eenvoudigweg noodzakelijk is gezien de huidige, jachtige maatschappij.
Ook al haalt de kleinhandel het merendeel van zijn inkomsten nog altijd uit de fysieke winkel, toch is de webshop bij 23% van hen al goed voor meer dan een kwart van de totale omzet. Liefst 34% zag zijn klantenbestand en omzet ook toenemen na de start van de webwinkel.
Nog eens 1 op de 10 binnenkort omnichannel
Opvallend: van alle fysieke winkels die (nog) geen webwinkel hebben, is nog eens 11% van plan om binnenkort een webshop op te starten. Die plannen zijn zeer concreet bij de helft van hen: die gaan dat nog dit jaar of ten laatste begin volgend jaar doen.
"Dat wil niet zeggen dat de klassieke winkels ten dode opgeschreven zijn", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Zeker niet, maar ook zij zullen nog meer onlinegericht moeten worden om klanten aan te spreken. In die zin is het dan ook uitstekend dat steeds meer kleinhandelszaken ook op de e-commercekar springen en kiezen voor een omnichannel aanpak, waarbij webwinkel en fysieke winkel elkaar aanvullen."