De bib van Geel doet het de laatste jaren opvallend goed in de cijfers. Daarmee gaat men in Geel in tegen de dalende trend in Vlaanderen. Die cijfers komen niet uit de lucht gevallen want de bib werkt al jaren aan een klant- en lenersvriendelijk beleid.

De bibliotheek kan de laatste jaren zowel op vlak van het aantal leners en gebruikers als op vlak van bezoekers en uitleningen stijgende cijfers voorleggen. Dit gaat minstens gedeeltelijk in tegen de Vlaamse trend die voor het aantal leners dalend is.

leners en gebruikers
In het bibliotheekwereldje wordt een onderscheid gemaakt tussen leners en gebruikers. Veel bibliotheken, waaronder die van Geel, werken immers met gebruikerskaarten waarbij verschillende gebruikers aan één kaart gekoppeld worden. Dit is bijvoorbeeld het geval voor klassen, woonzorgcentra en instellingen. De Geelse bib telt dus meer gebruikers dan leners.

De bib sloot in 2014 af met 6 348 leners. Dat is een stijging van 19% vergeleken met 2008. Dit cijfer wint nog aan waarde als je weet dat het aantal leners in Vlaanderen in dezelfde periode daalde met 5%. Het aantal Geelse leners lijkt nog relatief weinig in vergelijking met andere bibliotheken maar dankzij het systeem van de gebruikerskaarten is bijna 1 op 3 Gelenaren, 31%, wel gebruiker van de bib. Net zoals in Vlaanderen, neemt ook het aantal bezoekers aan de Geelse bib toe.

boeken blijven populair
Dankzij de audiovisuele materialen (o.a. cd's, dvd's) is het aantal uitleningen in Vlaanderen de laatste jaren licht gestegen. Opvallend voor Geel hierbij is dat niet alleen de audiovisuele materialen meer uitgeleend worden maar ook de gedrukte materialen, de vertrouwde boeken en tijdschriften dus. In Geel is er sprake van een forse stijging met maar liefst 25%van de uitleningen

beleid op maat van gebruiker
Het recente succes van de Geelse bibliotheek heeft wellicht alles te maken met het proactieve beleid van de laatste jaren. Enkele jaren geleden werd het gratis lidmaatschap tot 21 jaar ingevoerd. Het abonnementensysteem werd ook eenvoudiger en transparanter. In 2012 stapte Geel in het provinciaal bibliotheeksysteem met een zoekvriendelijke website. En vooraleer leners een boete dreigen te krijgen, ontvangen ze een verwittigingsmailtje met de boodschap om de uitgeleende materialen tijdig in te leveren. Ook het collectiebeleid werd aangepast. De bib focust zich meer op wat hun klanten graag lezen en kopen dit aan of plaatsen het meer in de kijker zoals onlangs gebeurde door de tijdschriften een vaste stek te geven in het leescafé.