"De komst van de kunstenacademie naar de site van het politiecommissariaat vereist slechts 13 extra parkeerplaatsen op de ­Molenvest." Dat zegt een verkeersstudie die de stad liet uitvoeren.

"De Molenvest kan de parkeerdruk straks aan, maar alleen als de stad erin slaagt de politie en de leraars en leerlingen van de kunstenacademie te overhalen om vaker met de fiets te komen dan vandaag", zo is de conclusie.

'65% auto en 35% fiets realistisch. Maar we moeten ambitieuzer zijn: ik wil naar een 50/50-situatie', zegt Jan Michielsen (CD&V).

Het kleine verschil tussen de huidige en de toekomstige situatie heeft ermee te maken dat vertaalbureau Dhaxley en de VDAB op de Molenvest verdwijnen, waardoor hun parkeerbehoefte volledig wegvalt.

Maar dé maatregel om de Molenvest en omgeving leefbaar te houden onder al die parkeertoestanden is bezoekers en werknemers van de site kunstencampus/politiecommissariaat te overhalen om de auto thuis te laten. De politie doet het al behoorlijk als het erop aankomt met de fiets naar het werk te komen: daar arriveert 41% al per fiets, 7% komt zelfs te voet.

95% leerlingen met auto

Maar bij de gebruikers van de kunstenacademie is er nog veel werk aan de winkel: "Veel leerlingen en leerkrachten komen met de auto naar de campus komen. Van de leerlingen komt nu zelfs 95% met de auto. Als dit op de toekomstige site zo blijft, zal de parkeerdruk in Molenvest enorm toenemen.

Veel leerlingen wonen op korte afstand, wat het mogelijk maakt om hun verplaatsingen met de fiets (of openbaar vervoer) te maken. Want indien er geen mentaliteitswijziging gerealiseerd kan worden, is het noodzakelijke aantal parkeerplaatsen zeer groot en zal de parkeerdruk op de omgeving bijkomend stijgen", zo stellen de onderzoekers.

Om die parkeerdruk onder controle te houden zijn bijkomende maatregelen noodzakelijk, beseft schepen van Mobiliteit Jan ­Michielsen. "Door een ruime fietsenstalling te plaatsen, zowel op de site als op het openbaar domein, willen we de zogenaamde 'modal shift' van auto naar fiets afdwingen", zegt Michielsen. "Ik vind een verhouding 65% auto en 35% fiets realistisch.

'Maar we moeten ambitieuzer zijn: ik wil naar een 50/50-verhouding'

'Daarom moeten we niet wachten op 2020, maar we moeten vanaf nu fietsroutes optimaliseren, het fietsen aangenamer maken en het autodelen onder bewoners aanmoedigen om het aantal geparkeerde wagens in de onmiddellijke omgeving van de site te laten dalen."

Uitbreiding fietsenstalling

Michielsen wil ook fors inzetten op de uitbreiding van het aantal fietsstalplaatsen. Op een gemiddelde weekavond zullen er tot 71 fietsparkeerplaatsen in de Molenvest noodzakelijk zijn, zo wijst de studie uit. "Met de opmars van dure, elektrische fietsen moeten die stalplaatsen ook overdekt zijn", aldus de schepen.

"Niet alleen staan ze dan droog, maar zo kunnen we de gestalde fietsen in de Molenvest ook vrijwaren van vogelpoep, want in de bomen daar huist een grote kauwenkolonie."

Ter hoogte van de ingang van de kunstencampus komt een 'Kiss and Ride'.

Theaterzalen

Het drukste moment qua parkeren in de Molenvest is op vrijdagvoormiddag. Het is dan wekelijkse markt, scholen en winkels zijn open, werknemers zijn aanwezig in bedrijven,... .

Van de 483 mogelijke parkeerplaatsen zijn er in de Molenvest en omgeving dan 467 ingenomen. Dan heerst er echt de indruk dat er nergens nog een parkeerplaats is.

Op deze momenten zie je ook de meeste parkeerovertredingen: parkeren op de stoep, parkeren op parkeerplaatsen van gehandicapten, parkeren voor garages. Volgens de studie zijn er tot 88 parkeerplaatsen noodzakelijk op een gemiddelde weekavond.

Het grootste aandeel hiervan zijn volwassen leerlingen voor de afdeling Beeldende Kunsten die gedurende een les van 3 uur hun wagen parkeren in de omgeving van de site.

Maar er schuilt nog een addertje onder het gras, want de stad plant twee theaterzalen in de kunstencampus. Als daar een vertoning is, dreigt de parkeerdruk het aantal beschikbare parkeerplaatsen te overschrijden. Reden te meer dus om extra maatregelen te nemen.

Parkeerplan

Daarom onderhandelt de stad met supermarkt Van Eccelpoel en met kOsh of hun parkings buiten de reguliere uren misschien ingezet kunnen worden voor semi-openbaar parkeren.

De stad wil daarnaast ook gronden verwerven en inrichten als buurtparkings, bijvoorbeeld aan de ­Boerenkrijglaan en de ­Markgravenstraat. Recent is ook de buurtparking aan de ­St.-Magdalenastraat heraangelegd. De heraanleg van de parking aan de Rode-Kruisstraat zit in studiefase en ook in de Schoolstraat wordt een verbetering van de parkeerzone onderzocht.

Tot slot denkt de stad ook na over de invoering van een blauwe zone. "Ik ben daar voorstander van", zegt Jan Michielsen. En aan het begin van de Molenvest, ter hoogte van de Zandpoort, willen we een stuk betalend parkeren invoeren. De politie zal het parkeren dan controleren."  Foto's Johan Temmerman/Nnieuws.

Bron GVA - verschijningsdatum 11/5/2018 - auteur Marc Helsen - dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden – Nnieuws License2Publish.