In de Kerncentrale van Electrabel GDF SUEZ in Doel werkten 75 studenten uit 8 Vlaamse universiteiten en hogescholen 24 uur lang aan creatieve oplossingen voor de energiemarkt in 2030. Die opdracht hadden ze gekregen op het innovatiekamp van de Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo), in samenwerking met Electrabel GDF SUEZ, om jongeren bewust te maken van toekomstige energieproblemen en hun interesse in energie, wetenschap en innovatie te stimuleren. Dit is de eerste editie van een reeks innovatiekampen die Vlajo met verschillende bedrijfspartners dit schooljaar in Vlaanderen organiseert voor hoger en secundair onderwijs.

De studenten werden in hun creatieve brainstorm bijgestaan door experten van Electrabel GDF SUEZ. De vier beste teams stelden hun project voor aan een professionele jury. De presentatie van het team ‘BioBox’ kon op de meeste appreciatie van de jury rekenen. Het team bestond uit 4 personen: Gilles Leys (ICT - Thomas More Kempen Geel), Thomas Van Bortel (Burgelijk Ingenieur Energie - KULeuven), Pieter-Jan Rijmenants (Energietechnologie - Thomas More Kempen Geel) en Steve Bouwens (Idea & Innovation Management - Erasmus Hogeschool Brussel).

De winnaars van dit innovatiekamp bedachten een bijzonder ecologisch concept waarbij de consument GFT-afval verzamelt in een gemeentelijke of stedelijke ‘BioBox’, een soort inzamelpunt voor GFT-afval. Een milieubedrijf gespecialiseerd in afvalophaling zorgt voor het transport van dat GFT-afval naar een biogasinstallatie van een energieproducent waaruit dan biogas wordt geproduceerd. De hoeveelheid gestort afval wordt door de energieproducent omgezet in punten op een ‘milieuvriendelijke klantenkaart’. Met deze Green Card kan de consument zijn verzamelde punten inruilen voor een korting op zijn energiefactuur. "Het meest creatieve voorstel, het best uitgewerkte en in dat opzicht het meest realistische", aldus de jury.

“Ons concept doet de consument op een innovatieve en interactieve manier omgaan met de productie en het verbruik van groene energie. Met zo’n Green Card krijgt de consument de kans om z’n milieuvriendelijke gedrag te verzilveren”, legt winnaar Steve Bouwens uit.  

“De baseline van Electrabel GDF SUEZ - het is jouw energie - sluit aan bij de doelstellingen van Vlajo waarbij jongeren gestimuleerd worden hun energie te gebruiken om projecten te realiseren. Wij vinden het dan ook belangrijk om dergelijke initiatieven te ondersteunen die de ondernemende en innovatieve competenties van de toekomstige generatie aanwakkeren”, aldus Rudy Goossens, Head of Staffing Energy Europe bij Electrabel GDF SUEZ.