Vanmorgen om 08u begon de aannemer met de werkzaamheden om de 'oude' brug, een gevaarte van zo'n 2.740 ton,  te verschuiven.  Dan kan deze mastodont tijdens de bouw van de nieuwe hogere brug dienen als tijdelijke omleidingsweg.

Heel wat nieuwsgierigen kwamen de werkzaamheden volgen. Om 9u begon het langzaam en secuur proces van het schuiven.  Rond 13u vanmiddag was de klus geklaard.  

'Dit weekend hebben we een tandje bij gestoken en houden we het project voor het verhogen van de bruggen over het #Albertkanaal op schema', zegt Liliane Stinissen, woordvoerder De Vlaamse Waterweg NV.

'Een belangrijk onderdeel was vandaag het verschuiven van de oude brug.

De volgende dagen worden de op- en afritten naar de nieuwe locatie van de oude brug verder afgewerkt.

Vanaf 2 juli is er weer fietsverkeer mogelijk.  Vanaf 9 juli kunnen ook auto’s en vrachtwagens opnieuw passeren.

De oude brug doet dan een laatste dienst als omleidingsweg.

Zo kunnen we de onderbreking van de Herenthoutseweg voor de bouw van de nieuwe brug beperken tot ca. 4 weken (in plaats van een onderbreking van een 9-tal maanden bij een klassieke uitvoering).

Nieuwe brug 2m hoger, getande vorm, open voor verkeer tegen november 

De aannemer concertreert zich vanaf volgende week op de fundering van de oude brug. 'Die wordt weggehaald, beide oevers worden opgehoogd', vervolgt  Liliane Stinissen.

'Die nieuwe brug moet een hoogte hebben van 9,1m, wat ongeveer 2m hoger is dan nu. Het invaren van de nieuwe brug staat gepland in november van dit jaar.'

Het nieuwe kunstwerk wordt geen kopie van de nieuwe boogbruggen die op diverse locaties over het Albertkanaal zijn gemonteerd. 'Dat heeft dan weer te maken met de aanwezigheid van de hoogspanningslijn 380KV boven de brug', besluit Liliane Stinissen.

'Er is gekozen voor een in het oog springende getande vorm.'

Intussen zijn 43 van de 62 bruggen al verhoogd en zijn 13 andere bruggen in uitvoeringsfase. Het blijft de ambitie van De Vlaamse Waterweg om tegen einde 2022 de laatste brug op hoogte te hebben.'

Foto's Mark Jaspers/ Nnieuws.