De werken aan de brug van de E313 over de spoorlijn Lier-Herentals aan Herentals-Industrie/ Grobbendonk zullen langer duren dan gepland. De redenen hiervoor zijn vertraging in de productie en levering van de brugliggers en problemen met de uitvoering van de fundering van de nieuwe brug.

Bovendien zal de afwerking van de brug niet kunnen uitgevoerd worden bij winterse weersomstandigheden zoals koude en aanhoudende neerslag.

Hierdoor zullen, afhankelijk van de weersomstandigheden, de werken waarschijnlijk 3 maanden langer duren dan aanvankelijk voorzien.

Fundering gedeeltelijk opnieuw uitvoeren
De bouw van de nieuwe brug van de E313 over de spoorlijn Herentals-Lier is ver gevorderd. De landhoofden zijn bijna klaar om afgewerkt te worden.

Binnenkort start de aannemer met het aanvullen van de taluds en het grondwerk. Toch zal de brug eind november niet afgewerkt zijn. Dat is te wijten aan een aantal vertragende factoren bij de uitvoering van de werken. De funderingszool van de brugpijler, een constructie van dertig meter lang en anderhalve meter diep, blijkt namelijk niet te voldoen aan de strenge normen die AWV vooropstelt.

Omdat AWV geen enkel risico wil nemen als het op de stabiliteit en de levensduur van de brugconstructie aankomt moet de fundering volledig verwijderd en opnieuw gestort worden. Dit werk zal een kleine maand duren.

Liggers zijn later
Daarnaast is er ook oponthoud bij de productie en de levering van de brugliggers. De liggers van een brug vormen de overspanning tussen de twee brughoofden en dragen het toekomstige wegdek. Deze betonnen balken van 55m lang worden op voorhand geproduceerd en kant-en-klaar geleverd op de werf.

Voor de brug in Grobbendonk zijn er 11 liggers nodig. De productie van de liggers kende vertraging omdat de studie voor het ontwerp van de liggers langer duurde dan voorzien. De betonnen brugelementen zijn intussen wel gefabriceerd en getest om aan de strenge normen te voldoen.

Bij verschillende testen werden echter te uiteenlopende resultaten bereikt. Om hier absolute zekerheid te hebben moeten de testen verder onderzocht worden. Dit vertraagt uiteraard de levering van de onderdelen.

Nieuwe timing
Door deze ontwikkelingen zal de werf niet in november kunnen afgerond worden. De aannemer zal midden november de nieuwe funderingszool storten en daar ongeveer een maand mee bezig zijn.

De levering van de liggers is afhankelijk van de uitslag van de studie van de testresultaten. AWV hoopt de liggers eind december te kunnen plaatsen. Dan duurt het, afhankelijk van de weersomstandigheden, nog enkele maanden voor de afwerking van de brug.

De verkeerssituatie op de E313 blijft dus nog tot het voorjaar van 2017 ongewijzigd.

Beelden © AWV / NNieuws.