Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Dag van de Medewerker: tijd voor een welgemeende blijk van appreciatie

Op donderdag 20 april vieren we de Dag van de Medewerker, een traditie die jaren geleden begon als ‘Secretaressendag’. Op deze dag tonen bedrijfsleiders hun appreciatie voor management assistants, receptionisten en administratief medewerkers.

Leidinggevenden hoeven zich echter niet te beperken tot deze ene groep werknemers, of die ene dag in het jaar. Waardering krijgen voor je werk is immers élke dag belangrijk, en dit voor alle werknemers in de organisatie. Staffing specialist Walters People licht toe én deelt enkele nuttige tips om je appreciatie te uiten.  

Waarom je personeel bedanken? 

De Dag van de Medewerker is niet zomaar in het leven geroepen. Werkgevers kwamen er al snel achter dat een geschenkje de motivatie hoog houdt. Dat geldt niet alleen voor assistenten, maar ook voor alle andere werknemers.

Maar het is meer dan dat. Een geschenk als blijk van appreciatie versterkt de relatie tussen werkgever en werknemer en geeft medewerkers het gevoel van erkenning en waardering. En dat is net hetgeen waar professionals naar op zoek zijn. Bovendien is het een stimulans voor motivatie en productiviteit.  

Er zijn nog andere redenen waarom het een goed idee is je personeel af en toe bedanken met een geschenk. Het is voor velen van hen een aangename verassing, die de dagelijkse routine op een positieve manier doorbreekt.

Professionals die voor jou werken zullen ook het gevoel hebben dat ze je kunnen bedanken door net dat beetje extra werk te verrichten. Kortom: een win-win voor iedereen. Geef toe: iedereen is toch blij met een geschenk?   

Traditioneel cadeau of moderner alternatief?  

Als mensen denken aan een cadeau, zien ze waarschijnlijk een mooi ingepakt doosje met een lint voor zich. Tot voor kort werden secretaresses vooral letterlijk in de bloemetjes gezet met een mooi boeket, of met chocolade. Maar er zijn ook andere manieren om medewerkers te bedanken.

Een blijk van appreciatie en waardering kan bijvoorbeeld ook door meer vrijheid te bieden. Laat medewerkers bijvoorbeeld een dag extra van thuis uit werken. Telewerk speelt de dag van vandaag een erg belangrijke factor in de werknemerstevredenheid.  Zolang afspraken goed worden nagekomen, kan telewerk een groot voordeel bieden. 

Ook flexibele werkuren staan in de top 3 van factoren die bepalend zijn voor jobtevredenheid. Als werkgever kan je jezelf dus best zo flexibel mogelijk opstellen.

Medewerkers combineren hun job door het hybride werk steeds meer met hun persoonlijk gezinsleven. Vinden jouw medewerkers het makkelijker om ’s ochtends vroeger te starten en ’s avonds vroeger te stoppen, of komen ze liever toch meerdere dagen naar kantoor, geef hen dan die vrijheid. Door je flexibel op te stellen, toon je vertrouwen in hen, en stel je hen gerust. Zo geef je je werknemers een niet-tastbaar geschenk, maar zal je hen toch je appreciatie tonen. Dat zal op zijn beurt een positieve invloed hebben.  

Er zijn nog manieren om je team te belonen. Zo kan een teambrunch met verse koffiekoeken de meeste medewerkers wel bekoren. Werknemers zijn vandaag ook ambitieuzer dan vroeger. Door hen bijvoorbeeld extra opleidingen aan te bieden, bied je de mogelijkheid om hun vaardigheden bij te schaven.

Voor ijverige professionals is dit dus een erg mooi cadeau. Ten slotte zijn er nog enkele extra’s die aan een job gebonden kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan een sportabonnement of consumptiecheques die je werknemers kunnen gebruiken.

Tussen deze alternatieven voor traditionele cadeaus, zal er zeker iets zitten waar je management assistant, maar ook andere werknemers blij van zullen worden.'

Deel dit artikel