Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft de plannen klaargestoomd voor de heraanleg van het kruispunt van de N10 en N15 - de Fabiola-rotonde -  in Heist-op-den-Berg.

De rotonde Fabiola, genoemd naar de vroegere dancing aan het kruispunt, ligt op de kruising van de Liersesteenweg (N10) met de Mechelsesteenweg (N15).

Naast een volledige vernieuwing van de fietspaden langs de N10 in Heist-op-den-Berg, Putte en Berlaar bekeek Wegen en Verkeer meteen ook de kruispunten op het traject.

Voor dit deelproject strekt de projectzone zich uit van het kruispunt met de Houwstraat in Berlaar tot en met de kruising met de Wouwerstraat in Heist-Op-Den-Berg.

Prijskaartje €13 miljoen
 

Dit najaar starten al de werken aan de nutsleidingen tussen de het kruispunt met de N15 en Berlaar-Heikant.

In de loop van 2022 wordt dan gestart met de heraanleg van de fietspaden op dat traject.

De werken aan de fietspaden van de N10 zullen gefaseerd verlopen over een periode van 10 jaar. De timing is afhankelijk van de voortgang van de onteigeningsgesprekken en het verloop van de vergunningsprocedure.

Huidige rotonde is een gevaarlijk punt

'De huidige rotonde is een gevaarlijk punt voor de vele fietsers die dagelijks passeren', klinkt het bij het AWV. 'Bovendien verwachten we in de toekomst doorstromingsproblemen op de bestaande rotonde als de nieuwe industriezone aan de zuidzijde uitgebouwd wordt.

Om de verkeersveiligheid en de doorstroming fors te verbeteren kozen we voor een grote ovale rotonde met twee rijstroken, ook wel 'turbo-ovonde' genoemd.'

Wat is een turborotonde?

'Een turborotonde is een speciaal vormgegeven rotonde met twee rijstroken, waar u al voor het oprijden van de rotonde de juiste rijstrook moet kiezen. Zo zijn er geen weefbewegingen meer nodig op de rotonde.

De turborotonde is veiliger ten opzichte van een standaard-tweestrooksrotonde en even veilig als een rotonde met één rijstrook.

De doorstroming is beter dan bij de andere rotonde-varianten.  (Beelden AWV)