De fabriek van Ford in Genk gaat dicht in 2014. Dat is bekendgemaakt op de bijzondere ondernemingsraad woensdagochtend. Meer dan 4.300 werknemers verliezen hun baan. Daarmee is het zwartste scenario dat voorlag werkelijkheid geworden.

Zoals verwacht hebben de werknemers van Ford Genk slecht nieuws gekregen. Er waren een heel aantal mogelijke scenario's: van afvloeiingen over een geleidelijke afbouw tot een volledige sluiting. Het is dus dat laatste geworden en wel op korte termijn. Binnen de 2 jaar stopt het werk in Genk. De constructie van de huidige modellen loopt dan ten einde.

 
De aankondiging gebeurde door de lokale directie, de Europese top van Ford was niet aanwezig. De productie van de nieuwe modellen van de wagens die Genk momenteel produceert, verhuist naar Valencia, in Spanje. Het gaat om de Mondeo, S-Max en Galaxy.

De nieuwe modellen van de S-Max, Galaxy en Mondeo komen dus niet naar Genk. Dat was in 2010 nochtans vastgelegd in een "toekomstcontract" dat de Vlaamse overheid en de internationale Ford-directie tekenden. "Werkzekerheid tot 2020", klonk het toen.

Midden september brak nog onrust uit nadat bekend was geraakt dat er aan een herstructureringsplan werd gewerkt. Maar de directie beloofde dat de geplande investeringen zeker zouden doorgaan.

Zwarte dag voor werkgelegenheid in de regio LImburg en Vlaanderen

Voor de werkgelegenheid in de regio is het een zwarte dag. Naast de 4.300 werknemers van Ford die hun baan verliezen, komen ook de meer dan 5.000 jobs bij de toeleveranciers in het gedrang.

De fabriek in Genk lijdt al een hele tijd onder de gevolgen van de economische crisis en de malaise in de auto-industrie.Omdat er te veel auto's geproduceerd worden voor de Europese markt, wordt nu maar rond de 65 procent van de capaciteit van de fabriek gebruikt. Dat is te weinig om winstgevend te zijn.

Aan de fabriek hadden zich enkele honderden arbeiders verzameld. Zij reageerden met verslagenheid en verdriet op het nieuws van de sluiting. Bij een aantal was er ook woede, omdat ze het gevoel hebben dat de Ford-directie gemaakte beloftes breekt. "Het nieuws is hier ingeslagen als een bom", zegt VRT-journalist Mathijs Bijnens in Genk. "De ontgoocheling is heel groot." Een plan om met de trein naar Brussel af te zakken werd afgeblazen.

Ford belooft maatregelen en ondersteuning

Ford belooft in een persbericht dat het de ontslagen werknemers zal ondersteunen. "We onderkennen de gevolgen van deze mogelijke actie voor onze werknemers, hun families, onze leveranciers en de lokale gemeenschap", luidt het.

"Wij zijn ons ten volle bewust van en aanvaarden de maatschappelijke plichten van Ford in deze moeilijke situatie en zullen, indien het herstructureringsplan zou worden bevestigd, zeker stellen dat we de maatregelen zullen nemen en in de ondersteuning zullen voorzien om de gevolgen voor alle betrokken werknemers te milderen", aldus het persbericht.

De herstructurering moet volgens Ford een oplossing bieden voor de overcapaciteit, die een gevolg is van de dalende vraag -met meer dan 20 procent sinds 2007- op de Europese automarkt. "De verkoop van nieuwe auto's heeft dit jaar het laagste punt bereikt in bijna 20 jaar en zal naar verwachting volgend jaar op dit niveau blijven of nog dalen", zegt de autobouwer.

"De voorgestelde herstructurering van onze Europese productieactiviteiten vormt een essentieel onderdeel van ons plan om de activiteiten van Ford in Europa te versterken en opnieuw met winstgevende groei aan te knopen", verklaart de topman van Ford Europe, Stephen Odell (kleine foto).

Morgen zullen toplui van Ford meer uitleg geven aan analisten en media via een telefonische vergadering. Voorzitter en CEO Alan Mulally, financieel directeur Bob Shanks en Europees topman Stephen Odell zullen daaraan deelnemen. Vanmiddag zit de Ford-directie al samen met Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) en premier Elio Di Rupo (PS).

(belga)